Weeralarm

31 december 2015 - Paihia, Nieuw-Zeeland

Vandaag, donderdag 31 december, een heerlijke dag gehad. We wilden eigenlijk een bootexcursie doen door de Bay of Islands, onder andere langs de ruim honderd eilandjes en de hole in the rock. Helaas was het weerbericht niet al te best, men beloofde dat het in de middag erg slecht zou worden met heavy rain. Dan zit je niet echt lekker op een bootje, 4 uur lang. Daarom besloten naar Paihia te wandelen langs de kust, daar wat rond kijken, bakkie doen en dan met de boot in 10 minuten naar Russel varen. Zo gezegd, zo gedaan. Het was wel bewolkt maar de zon deed toch nog goed zijn best en de temperatuur was ook nog zeer aangenaam met ongeveer 23 graden. In russel heerlijk geluncht en rond gewandeld. Russel is een heel klein, leuk plaatsje waar je echt de Engelse invloeden terug ziet. Mooie huisjes, musea en vooral veel terrasjes en toeristen. Er ligt een mega cruise schip in de baai en al die mensen struinden vandaag door Paihia en Russel. We hebben nog kennis gemaakt met een ouder echtpaar. Zij komen uit Sydney en waren mee met deze cruise. Hij, Wim van 86, komt oorspronkelijk uit Eindhoven en zijn (tweede) vrouw uit Ierland. Hoe mooi is dat, elkaar 10 jaar geleden gevonden en nu samen op cruise vanuit Australie naar Nieuw Zeeland. Wim zei dat er nu in Eindhoven 30 cm sneeuw ligt....huh....?? We vonden hem wel al een beetje warrig.

En wat is iedereen hier toch vriendelijk en aardig. Echt opvallend. De hoffelijkheid is hier uitgevonden, dat kan niet anders. De obers, taxichauffeurs, kassieres in de supermarkt, de campingeigenaar, de kaartjes knipper op de boot....iedereen is attent en behulpzaam.

Maar......de wolken werden steeds dikker en het begon ook flink te waaien. Toen het echt dreigend werd de boot weer terug naar Paihia genomen en weer naar de camping gelopen. Al met al heel wat kilometers afgelegd en dat ging eigenlijk redelijk goed, ondanks de knietjes.

Nog even langs de supermarkt voor een flesje bubbels, het is ten slot wel Oud & Nieuw. Zo raar, daar ben je hier dus helemaal niet mee bezig. Ook al leeft het hier helemaal niet en is er van vuurwerk al helemaal geen sprake, we laten het ook niet helemaal aan ons voorbij gaan (en we hebben nog een cadeautje uit te pakken van onze buren).

Terug bij de camper ging ineens de zon weer schijnen.......dus toch nog lekker in de zon gezeten met een natje en een droogje. Ondertussen even het nieuws gekeken en vooral aandachtig naar het weerbericht geluisterd. Nou, dat belooft niet veel goeds. Er is een weeralarm afgegeven. Stormy weather, heavy rain, rivers will flood, campers must be prepared for emediatly take off. SLIK. Er komt een enorme storm over en die begint tegelijk met het nieuwe jaar en eindigt zondag, dus.....

Nu dus maar even afwachten wat er gaan gebeuren en de plannen maar een beetje bijstellen. De bedoeling was om morgen een flink eind te gaan rijden, naar Thames in Coromandel. Als het echt zo tekeer gaat is dat natuurlijk niet zo verstandig. Maar ja, tot zondag hier blijven is ook niet echt iets waar je je op verheugt. We worden wel weer even met onze neus op de avontuurlijke feiten gedrukt, en dat is nog even wennen voor ons. Go with the flow, het komt zoals het komt.

Inmiddels is de regen gearriveerd en zitten we gezellig in de camper. We schrijven dit blog en tellen de laatste uurtjes van 2015 af. Nog ruim 3 uur en dan zullen wij als eerste roepen: Happy New Year !!!!!!

1. Afra:
    31 december 2015
    Dat hadden jullie niet bedacht ,wel spannend in zo,n omgeving .je weet niet waar je aan toe bent.veilig plekje opzoeken .jammer dat je niet kunt doen wat je van plan was.zonder vuurwerk toch een gezellig oudjaar ,.xxxxx
  2. Christa Jetten:
    31 december 2015
    Inderdaad spannend. Ik hoop dat het weer mee gaat vallen!! En dat ze er, net als onze Piet Paulusma, naast zitten ;) hadden jullie niet ergens een feestje op oudejaarsavond? Voor jullie nu bijna middernacht!! Alvast beste wensen en ik duim voor beter weer!!
  3. Patty:
    haha 30cm sneeuw goeie
  4. Anton:
    1 januari 2016
    Claudia en Huub, wij wensen jullie een gezond- en gelukkig 2016. en nog een mooie reis.

Groeten van ons.

Riet en Anton
  5. Els:
    1 januari 2016
    Wat leuk om jullie te volgen en jullie mooie reis verhalen te lezen , we wachten weer op het volgende verhaal .