Aan alles komt een einde

24 januari 2016 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 23 januari wakker geworden op de camping in Akaroa met nog steeds een schitterend uitzicht. Het was wel wat bewolkt maar ook erg warm. We zijn na het ontbijt naar het dorp gereden, hebben daar koffie gedronken en daarna naar de "main warf" gelopen voor onze boottrip.

De boot vertrok om 11 uur. Het was een mooie trip door de Akaroa Harbour met ondertussen uitleg over alles was we zagen.....het oudste Maori kerkje, een rots met de naam Elephant's Head, de geschiedenis over de Fransen en de Engelsen (de Engelsen waren er 2 dagen eerder dan de Fransen, anders was waarschijnlijk het Zuider Eiland Frans geweest en alleen het Noorder Engels), de vuurtoren in de haven die met een schip vanuit Schotland hier naartoe gebracht is, en nog veel meer.

Toen was het tijd voor dolfijnen......eerst zagen we er een paar, heel ver weg met alleen de rugvin boven water. Het betreft hier de zeldzame en heel kleine Hector's Dolphin. Alleen deze soort komt hier voor. Later zagen we een aantal heel schuchtere. Omdat deze baby's hadden, lieten ze zich niet echt goed zien. Na nog wat geduld kwam er een hele school nieuwsgierige Hectortjes rond de boot zwemmen. We hebben de ene na de andere foto geklikt om in ieder geval 1 of 2 mooie plaatjes te krijgen. Dat is nog redelijk goed gelukt, ondanks het feit dat die beestjes heel klein en zeer snel zijn. Prachtig om dit in de natuur te zien. Het zijn weliswaar niet de getrainde beestjes die je in het Dolfinarium kunstjes ziet doen, deze kwamen dan ook alleen maar af en toe met hun snuit boven om naar adem te happen, maar door het heldere en zeer kalme water waren ze wel heel goed te zien en te volgen. Prachtig!

Daarna hebben we ook nog pinguins gespot, het soort dat hier voorkomt is de White Flipperd Pinguin, ongeveer zo groot als een kip. Deze kwamen niet echt dichtbij, dus op de foto zou het ook zomaar een eend of een meeuw kunnen zijn ;-)
Aan het eind van de Harbour zijn we nog een stukje de Pacific op gevaren. Dit was mogelijk omdat de oceaan heel rustig was, als een spiegel zo vlak. Ook dit was weer heel bijzonder, zei de kapitein. Op een gemiddelde dag zijn de golven hier tussen de 4 en de 6 meter, en met een storm kan het al gauw 20 meter worden. Ook dit was een rare gewaarwording. De kapitein stuurde de neus naar het zuiden en zei dat het eerste wat je vervolgens tegen zou komen, antartica zou zijn.
Een super mooie tocht!

Na de tocht lekker gelucht op een terrasje in het dorp, het was inmiddels erg warm geworden. Daarna zijn we richting Christchurch gaan rijden. Onderweg gaf de thermometer 32.5 graden aan.
We reden weer door een mooi gebied, oa langs een landtong. Dit deed ons een beetje denken aan de Oostvaardersplassen. Een beetje moerassig met heel veel vogels.
Eenmaal in Christchurch, geïnstalleerd op de camping. Lekker gegeten en 's avonds laat nog heerlijk in de jacuzzi gezeten.

Zondag 24 januari. Het einde van onze prachtige reis nadert.
Vandaag opgestaan met bewolking en gelukkig een beetje koeler. Vandaag was het een graadje of 24. We hebben lekker uitgeslapen en ontbeten. Tegen de middag zijn we met de bus naar het centrum van Christchurch gegaan en daar hebben we een bustoer gedaan. Deze bus leidde ons langs alle ellende van de aardbeving van februari 2011. We hebben heel veel uitleg gekregen en vooral ook heel veel gezien. Zeer indrukwekkend.

Nu we het met eigen ogen gezien hebben komt pas het besef hoe erg het was en nog steeds is. De hele stad ligt in puin. Er is veel ingestort maar er is ook heel veel beschadigd. Wat beschadigd was is later alsnog afgebroken of, waar mogelijk, weer opgebouwd. Ook zijn er nog tal van discussies en verzekeringskwesties gaande over wel of niet herstellen, platgooien en/ of weer opnieuw opbouwen.
Hele stukken hebben zo'n instabiele grond dat er nooit meer gebouwd kan en mag worden. Dat is een beetje opgeleukt met plantenbakken, kunst en bankjes. Ook is besloten dat alle nieuwbouw niet hoger mag dan 7 verdiepingen. Alle winkels en terassen zijn geruïneerd en in het centrum is nu een "container mall". Dit bestaat uit winkels, eettentjes en terrasjes die allemaal gehuisvesd zijn in van die grote zee containers. Ook beschadige gebouwen en overeind gebleven gevels worden gestut door grote containers, gevuld met keien. Inmiddels is er al weer veel nieuw gebouwd maar ook hier in NZ geldt dat op een gegeven moment het geld op is. Maar wát gebouwd wordt is wel zeer solide en ook mooie architectuur. Het gaat allemaal nog jaren duren!

Het is heel dubbel om dit te zien. Na zoveel natuurschoon en onbeschrijvelijke en wonderbaarlijke ervaringen, zet dit ons weer even met beide beentjes op de grond. Tijdens deze aardbeving zijn "slechts" 157 mensen omgekomen. 115 van hen bevonden zich in hetzelfde gebouw, van een tv zender. De overigen waren op het verkeerde moment op de verkeerde plek en zijn omgekomen door oa vallend puin. Er is een herdenkingsmonument voor alle overledenen. Zeer indrukwekkend om te zien, 157 witte stoeltjes in theater opstelling. In veel gevallen ook nog de lievelingsstoel van diegene die is omgekomen. Daar word je ook wel even stil van.

Ook in dit prachtige land, aan de andere kant van de wereld, gaat het er eigenlijk alleen maar om dat je gezond en gelukkig bent.

Dit is ons laatste blog. Het laatste verhaal over onze fantastische reis door Nieuw Zeeland. We weten nu al dat we ooit, als het kan, nog eens terug willen want 1 maand zijn er 5 te kort. We hebben de helft nog niet gezien. Maar......wát we gezien hebben is werkelijk geweldig. En het klopt wat ze zeggen; Nieuw Zeeland is de wereld in 1 land.
Van geisers tot lavendelvelden, van een actieve vulkaan tot storm op de Pacific, van vliegen over hoge bergen tot zwavelbaden, van gletsjers tot enorme stranden........

Leuk dat jullie ons gevolgd hebben! Voor ons was het ook erg leuk om alle verhalen te schrijven. Soms hadden we het nodig om een verhaal terug te lezen om zelf weer te beseffen dat we het allemaal echt beleefd hebben.
Morgen gaan we de camper inleveren, nog 1 nachtje in een hotel en dinsdag vliegen we weer naar huis. Woensdag ochtend, Nederlandse tijd, zullen we weer thuis zijn, met een koffer vol mooie herinneringen!

1. Christa Jetten:
    24 januari 2016
    Wat een mooi maar ook indrukwekkend reisverslag. En dan is het ook nog juliie laatste reisverslag met weer hele mooie foto's. Dat ga ik zeker missen. Het zal wel raar zijn om straks de camper in te leveren. Ook om in een hotel te overnachten in een "normaal" bed en van alle gemakken voorzien. Rust nog even lekker uit en ik wens jullie alvast een hele goede terugreis inclusief verjaardag van Huub toch? Bedankt dat we met jullie mee mochten genieten!!
  2. Lise:
    safe travels back!
  3. Afra:
    24 januari 2016
    Het was geweldig om mee te beleven.wat een bijzondere belevenis .goed geschreven ik had zelfs af en toe het gevoel dat ik het ook met eigen ogen heb gezien.complimenten .
  4. Jan en Richarda:
    24 januari 2016
    Dank je wel voor jullie prachtige reisverhaal met even zoveel mooie foto's.
    Heel bijzonder, was meegenieten aan deze kant van de wereld vanuit ons Nederlandje.
    Goeie reis terug, fijne verjaardag en tot gauw.
    Liefs, Richarda
  5. Paula:
    Hoi Huub en Clau,

Wat een prachtige reis hebben jullie gehad! Bedankt voor de mooie verslagen en de foto's!
    Goede reis naar huis morgen en tot gauw! Liefs Paula
  6. Eef:
    25 januari 2016
    Heb enorm genoten van jullie verhalen, foto's en video's. Ik zal volgende week vast nog wel meer zien en horen.
    Misschien komen we elkaar woensdagochtend nog tegen op Schiphol!
    goede terugreis!
  7. Lenny:
    25 januari 2016
    Bedankt voor alle fantastische verhalen en foto,s zal het missen . Goede reis naar huis.