Akaroa

22 januari 2016 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Donderdag 21 januari was het een beetje bewolkt, er stond veel wind maar het zonnetje was ook van de partij. We zijn een dagje in Lake Tekapo gebleven. We hebben lekker uitgeslapen en ontbeten. Daarna hebben we in het dorp koffie gedronken en vervolgens zijn we naar Mount John Observatory gereden. Dat is de sterrenwacht, bovenop een heuvel met uitzicht over Lake Tekapo, Lake Mc Gregor en Lake Alexandrina. Men zegt dat Lake Tekapo 1 van de donkerste plekken op aarde is met een zeer bijzondere sterrenhemel (niets van gemerkt, want 's nachts was het helemaal bewolkt). Boven bij de sterrenwacht waaide het zo hard dat Huub zijn cappuccino helaas zonder de melkschuim moest drinken, want die was weggewaaid.

Daar vandaan nog doorgereden naar Lake Mc Gregor en vervolgens weer terug naar de camping. Beetje relaxen en stoeien met het plaatsen van filmpjes op ons blog, het internet is hier super traag helaas.

Lekkere lamssteaks op de BBQ, potje gekaart en op tijd naar bed want we wilden op tijd vertrekken de volgende morgen voor de rit naar Christchurch.
We hadden bedacht dat het wel lekker zou zijn om de laatste dagen (we komen woensdag weer thuis) een beetje kalm aan te doen en lekker te genieten en bij te komen van alle indrukken van de afgelopen 4 weken. Het zou ook prachtig weer worden, dus ook een bezoekje aan het strand zou zo maar kunnen.

Vrijdag 22 januari werden we al vroeg wakker en de zon scheen al uitbundig. Om 8.00 uur zaten we in het dorp aan het ontbijt, in de knallende zon. Nog even tanken, bandjes oppompen, de olie checken, en gaan.....op naar Christchurch.

De route leidde ons over de Burkes pas, via Fairlie naar Geraldine. Een werkelijk schitterende route, slingerend door de mooiste groene heuvels met hoge bomen, schapen en koeien.
Via Geraldine verder gereden naar Rakaia, dit was een saaie weg. Lang en recht met alleen maar weilanden, maar we schoten wel lekker op. Wat wel mooi was, je zag daar vandaan alle witte toppen uit het Mount Cook National Park. Stonden we er eerst recht voor en konden we ze aanraken maar niet zien door de bewolking, nu reden we er bijna 100 km vandaan en waren ze super helder zichtbaar.

In Rakaia reden we over de langste brug van Nieuw Zeeland, maar liefst 1.8 km. Voor Nederlandse begrippen een plank over een slootje, maar soi.....wij zijn er wel geweest ;-)
Onderweg in Ashburton, om 11.00 uur was het inmiddels 28 graden.

Met nog zo'n 15 km te gaan tot Christchurch hebben we spontaan het stuur naar rechts omgegooid en zijn we naar Akaroa gegaan.
Dit is een stadje op de Banks Peninsula, een schiereiland net onder Christchurch. Dit schiereiland is een oude vulkaan waarvan de krater ooit aan 1 kant is doorgebroken zodat dit nu 1 van de 2 gezonken vulkaankraters van NZ is. Er is daardoor een prachtige binnenzee ontstaan, de Akaroa Harbour genaamd.

Wát een goede keus om deze route te nemen. Een hele mooie en steile slingerweg over de heuvels, langs Lake Forsyth. Door het geslinger ben je wel even onderweg om 65 km af te leggen, maar de plek waar we uiteindelijk terecht kwamen was weer boven alle verwachting. We zitten op een camping, op een riante plek op een heuvel met uitzicht over de baai en de groene heuvels.

Beetje gek is het wel, dit is zo anders dan al het andere dat we tot nu toe gezien hebben. We hebben een beetje het gevoel aan het Comomeer in Italië te zitten. Heel idyllisch.....met dorpjes, boten op het meer, terrasjes en toeristen.
Dit geeft ons nog even het "zomervakantie gevoel", ook omdat het hier bloedheet is. We hadden een plek met Lakeview gevraagd, maar zijn toch ergens anders gaan staan. 30 graden, zonder schaduw is zweten geblazen!

Net lekker gezommen in het zwembad en nu borrelen onder een boom met uitzicht.
We hebben meteen maar een tripje geboekt voor morgen. Een boottochtje.....gaan we eindelijk dolfijnen zien? We gaan er maar vanuit dat het geannuleerd wordt, kan het alleen maar meevallen ;-)

1. Christa Jetten:
    22 januari 2016
    Weer een mooi reisverslag!! samen met de foto's blijven we meegenieten van Nieuw Zeeland. Dat gaan we straks wel missen hoor ;) Hier nu 22 januari kwart voor 8 's ochtends, -2 graden, autoruiten flink moeten krabben......dus die 30 graden klinken wel heel lekker. Veel plezier met jullie boottrip morgen. Ik hoop dat we dan de foto's van de dolfijnen gaan zien. Geniet lekker verder!! Wij gaan vanavond feestje vieren bij Marjolein!! Jammer dat jullie er niet bij kunnen zijn, maar nog een weekje Nieuw Zeeland is ook niet verkeerd. Fijne avond. Gr Christa
  2. Lenny:
    23 januari 2016
    Het is nu zaterdag 18.00 uur , heb net weer genoten van de nieuwe verhalen en prachtige foto's. Nog een paar dagen dus voor jullie, zal het missen straks. Fijne tijd nog.