Van Paihia naar Waihi

2 januari 2016 - Waihi Beach, Nieuw-Zeeland

Zoals beloofd begon het Oudjaarsavond te regenen en regent het nu nog steeds. Het blijkt een staartje te zijn van een tropische cycloon op de Pacific. De aangekondidge storm viel in eerste instantie nogal mee, het was niet meer dan een gemiddelde herfstdag in Nederland. We zijn vrijdag 1 januari toch 's morgens gaan rijden om niet meteen al een achterstand op de planning te krijgen.

Via de Whangarei falls zijn we naar Waipu Cove en Langs beach gereden. Daar trok de wind al flink aan en het was magisch om te zien hoe de Pacific ocean enorme golven op de kust beukte. De weg vervolgd en via Kaiwaka de highway 1 weer op, richting Auckland. We waren al een flink eind onderweg maar de onafgebroken regen maakt ook moe, dus besloten we niet de hele geplande route naar Thames te rijden maar te overnachten in Orewa. Tijdens het rijden gebeld met een aantal campings om te horen waar plek was. We hadden een schitterende plek, direct aan zee bij Orwea red beach. 's Avonds barste de storm pas echt los. De ene partytent na de andere boom begaf het, maar wij zaten gezellig en droog binnen in de camper te kaarten.

De volgende ochtend, zaterdag 2 januari, waaide en regende het nog net zo hard. Zelfs alle locals waren er door van slag. Dit hadden ze echt nog niet eerder meegemaakt in december.
Toch besloten we de reis verder te vervolgen. Het is waar, het komt zoals het komt, maar toch wilden we niet meteen al te ver achter op planning komen dus daarom gewoon verder. Ookal weerhoudt de storm ons ervan een aantal mooie dingen te zien, ook in de regen is het hier schitterend. Na elke bocht weer een nieuwe verrassing. Een prachtig landschap.....tropische bossen, heides, glooiende heuvels met schapen en koeien, de mooiste routes over kronkelige bergwegen....

Alle wegen zijn goed, alles is keurig onderhouden en de bewegwijzering is fenomenaal. Er wordt bij elke bocht aangegeven met welke snelheid je die bocht kunt nemen. De Nieuw Zeelanders willen volgens ons graag alles geregeld en onder controle hebben. Dat heeft veel voordelen voor de dummy-camper-touristen zoals wij.

Afijn, zaterdag 2 januari dus van Orewa richting Coromandel. Eerst even tanken, voor 1 NZD per liter (= € 0.65) kun je nog eens lekker rond touren. In Coromandel wilden we heel graag naar de Hot water beach en The Cathedral Cove. Via Auckland en Thames zijn we naar Tairua gereden, dwars door het Coromandel Forest Park. Prachtig! In Tairua de kaart gepakt en een verstandig besluit genomen niet verder Coromandel in te rijden maar alvast naar beneden af te zakken. Het regende namelijk nog steeds als een gek, we reden er zelfs door de wolken, waarschijnlijk zouden we er niets aan hebben om verder te gaan.

Zo zijn we dus langs de kust via Whangamata naar Waihi beach gereden. In Whangamata hebben we lekker geluncht en genoten van surfers en zwemmers in de, nog steeds, wilde zee. Onderweg weer een camping gereserveerd, en om 16.00 uur kwamen we aan....in de zeik regen, op een overvolle camping, in de modder. Maar hé, this is New Zealand man!Morgen reizen we verder, richting Whakatane. Morgen zal de storm af gaan nemen en maandag komt er zelfs weer een zonnetje, hebben ze beloofd. Fingers crossed want onze nummer 1 wens is met de helicopter van Whakatane naar White Island.

Oh ja, voor wie we het nog niet persoonlijk gezegd hebben: De allesbeste wensen voor 2016. Dat het voor iedereen een jaar van gezondheid, vreugde, voorspoed en leuke tripjes mag worden!

Tot slot, leuk om alle reacties te lezen op onze blogs. We proberen te schrijven en te plaatsen zodra we wifi hebben, en dat is zeer beperkt. We zullen daarom niet of nauwelijks reageren op de reacties. Maar graag blijven reageren, dan schrijven we niet voor niets ;-)

1. Winnie:
    Hoi vakantiegangers,

Ik hoorde eergistern van Afra van jullie reisblog
    Leuk om jullie te kunnen volgen.
    Zo te horen/lezen hebben jullie het goed naar je zin en is het land prachtig. Jammer dat het een paar dagen zulk slecht weer was maar dat komt vast wel weer goed.
    Geniet van jullie reis en ikben al benieuwd naar jullie volgende verhaal. Groetjes Winnie
  2. Christa Jetten:
    2 januari 2016
    Goedemorgen, hier nu zaterdag ochtend 2 januari 9.07 uur. Wij zijn nog aan het bijkomen van oud en nieuw ;) hier nu regen en kou en misschien later op de dag/komende dagen natte sneeuw. Bij jullie nu al avond. Bijna tijd om weer te gaan slapen in jullie camper. Hoe bevalt dat? Fijn dat jullie de reis hebben kunnen vervolgen en ondanks het weer toch hebben kunnen genieten van al het moois van Nieuw Zeeland. Jullie zullen al wel veel foto's gemaakt hebben. Slaap lekker zo en met de zon en warmte weer in aantocht weer lekker verder genieten van jullie reis. Gr Christa
  3. Afra:
    2 januari 2016
    Het is zoals je zegt , het komt zoals het komt maar leuk is anders.ik moet gelijk denken aan tijgetje STOPPEN MET REGENEN! Hopelijk wordt het gauw beter,
  4. Marthy:
    2 januari 2016
    Met de NZ-kaart voor me volg ik jullie langs al dieprachtige plekken met (voor ons onbegrijpelijke) Maori-namen.Fijn dat men er daar zo zuinig op is en er geen Engelse namen van maakt.
    Wat een verscheidenheid aan landschappen, hè? Geniet!!!!