Het vulkanisch gebied

5 januari 2016 - Taupo, Nieuw-Zeeland

Gisteren, maandag 4 januari, werden we in Awakeri wakker met....regen! De spullen gepakt en richting Whakatane gereden. Eerst naar de landtong Port Ohope. Heel eerlijk, daar was het een beetje saai. Op naar Whakantane en inmiddels was de zon doorgebroken. Door het leuke stadje gewandeld, terrasje gepakt en geluncht. Daarna de Waïrere waterval bezocht. Een kleine waterval midden in het stadje, maar zeker de moeite waard om te bekijken als je er toch bent. Vervolgens naar de Countdown, de supermarkt, en weer voor een paar dagen ingeslagen. Ondertussen waren we ook nog even langs het vliegveld gereden om te kijken waar de volgende dag de helicopter zou vertrekken. Aan de hand van die locatie een camping in de buurt uitgekozen. Het werd Thornton Beach Park. Een hele mooie camping in de duinen. 's Middags nog heerlijk langs het strand gewandeld waar we heel in de verte White Island zagen liggen. Vroeg naar bed want om 7.30 moesten we fris en fruitig op het vliegveld zijn.
Dinsdag 5 januari. Vandaag is de dag.....met de helicopter naar White Island. We werden wakker en hoorden geen getik op het dak van de camper. Het was droog! En de hemel was blauw. Is het waar, krijg je wat je toekomt?
Klokslag 7.30 waren we er. Samen met John en Sandra, een stel uit Christchurch NZ, formulieren invullen en een film kijken over de veiligheid, de regels, de lifejackets enz.
Toen mochten we aan boord. De piloot gaf aan dat we in alle opzichten geluk hadden. De beste dag wat weer betreft en vroeg in de ochtend zodat alleen wij vijf (inclusief piloot) op de vulkaan zouden zijn. Er gaan ook boten, die varen er 2 uur over en daar gaat 70 man op. Wij zouden dus een prive tour krijgen :-)
De vlucht was prachtig en heel relaxed. Maar wat we zagen, eenmaal op White Island.....onbeschrijvelijk en adembenemend (letterlijk en figuurlijk). Werkelijk nog nooit zo iets moois gezien. Dat dit bestaat!
Je loopt letterlijk over de krater met overal om je heen borrelende modderpools, zwavel, gas, rook, stoom, sulfiet kristallen en stroompjes met heet water dat naar ijzer smaakt.........en dan de zon en de blauwe lucht erbij.
De tour duurde ruim een uur en overal kregen we uitleg. De hele tour moetsen we een helm dragen en de piloot/ gids volgen. Ook een gasmasker was onmisbaar. Het hele eiland is continue in beweging, de grond is zacht. Er zijn constant kleine aardbevingen, maar die voel je niet omdat de grond meegeeft. Er is een oude mijnwerkers plek, alle attributen liggen er nog, volledig verrroest en geöxideerd.
Een grote wand was helemaal knalgeel van het sulfiet en daar kwam ontzettend veel gas naar buiten. Na 2 minuten ging ik bijna out. Je wordt helemaal bedwelmd, los van de stank. Ik moest, ondanks mijn gasmakser, daar weg. Huub kon er beter tegen en bleef er het langste staan, er moesten immers wel foto's gemaakt worden ;-)
Wat een belevenis, en wat zijn we blij dat we dit hebben kunnen en mogen doen!
Na White Island zijn we doorgereden naar Whakarewarewa Thermal Vally. Een Maori dorp, net voorbij Rotorua, met ook weer modderpools, kraters, gas, zwavel en geisers. Een leuk park, wel wat commercieel, maar ook zeker meer dan de moeite waard. Daar geluncht en toen weer verder.
Op naar Waiotapu. Hier is wederom een Thermal park, het Waiotapu Themal Area.
Dit was weer spectaculair. Prachtige natuur en een schitterend wandelpad langs vele kraters en pools. Overal komt het gas uit de grond. Het hoogtepunt hier was de Champagne pool, maar ook het Devils Bath is magnifiek.
De Champagne pool is een redelijk groot, ondiepe plas gas en zwavel. Het is helemaal knalgeel en groen gekleurd, met oranje/ rode randen en veel stoom. Het Devils Bath is een zeer giftig kratermeer in een onbeschrijfbare knallende gifgroene kleur.
Wat een dag. We hebben van boven naar beneden zo'n beetje het hele vulkanische gebied van het Noorder eiland doorgereden. Onderweg ook een prachtige natuur.
Om 16.30 kwamen we aan op Taupo All Seasons Holiday park. Een mooie, kleine camping in Taupo. We hebben besloten hier 2 nachten te blijven. Morgen een rustige dag met een bezoek aan de Huka falls, en verder zien we wel.
Oh ja, de campings hier.....echt van alle gemakken voorzien. Bij de toiletten liggen handdoekjes, er zijn keukens met koelkasten, fornuizen, ovens en magnetrons, de afwasplekken hebben afwasmiddel, schuursponsjes, vaatdoeken, afdruiprekken en afwasborstels. Wasmachines, drogers, strijkplanken en op 1 camping stond zelfs een rookoven, voor als je je eigen gevangen visje wilt roken.
Wij laten vandaag even op ons laten inwerken en gaan zo op ons gemak de foto's bekijken. We zullen er ook een paar plaatsen. Tot een volgend blog!

1. Christa Jetten:
    5 januari 2016
    Wat geweldig dat de helikoptervlucht doorgegaan is. En wat een ervaring. Ben heel benieuwd naar de foto's, maar door jullie verslag kunnen we al een goede voorstelling maken. Ik kan me voorstellen dat jullie morgen even lekker bijkomen en nagenieten van deze dag. Alles dus tot in de puntjes verzorgd op de campings. Fijne avond!! Gr Christa
  2. Bas:
    5 januari 2016
    Hoi Claudia en Huub ik volg jullie nu ook op jullie blog. Zo te lezen vervelen jullie je niet. Geniet er zo veel mogelijk van, ben benieuwd naar de foto's!

Grt, Bas en Juliana
  3. Gerda:
    Een SPROOKJE !!!!
    En dat jullie dit hebben kunnen zien, voelen en ruiken.
    En dat dit moois allemaal ver onder ons ligt. Ongelooflijk.
    Groetjes, en een fijne dag vandaag !!!
    Gerda.
  4. Eef:
    5 januari 2016
    Jonge jonge, het kwijl loopt uit mijn mondhoeken! Wat een geweldige ervaringen en plaatjes
  5. Lenny:
    5 januari 2016
    Wat een belevenis, echt geweldig, bedankt ook voor de mooie plaatjes erbij. Leuk!!
  6. Bets de ridder:
    5 januari 2016
    Prachtig om dit allemaal weer terug te zien. Jezou er heimwe van krijgen . jullie lusten vast voorlopig geen eieren meer.
  7. Afra:
    5 januari 2016
    Geweldig.dit maakt die regen een beetje goed?
  8. Paula:
    5 januari 2016
    Wat een mooie avonturen beleven jullie weer! Gaaf hoor! liefs, Paula
  9. Aike & Sharona:
    6 januari 2016
    Hey Huub en Claudia,

Jullie hebben niets te veel gezegd over White Island, pfff gaaf hoor! Veel plezier en wellicht kruisen onze paden elkaar nog, de wereld is klein ;-)
  10. Huub:
    7 januari 2016
    Koop maar vast heel veel verf Gerda en Richarda, jullie zijn voorlopig nog niet uitgeschilderd ;-)

Hé Aike en Sharona, wat leuk dat jullie ons gevonden hebben. Spijt dat jullie niet geweest zijn? Haha....wij zijn erg benieuwd hoe de tocht door Tongariro NP is geweest. En inderdaad, het zou wat zijn als we straks ineens weer samen staan af te wassen. Geniet van jullie sabatical. De kans van je leven.