Reefton, Greymouth, Hokitika, Franz Josef

12 januari 2016 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Maandag 11 januari, wát een prachtige dag. We stonden op met bewolking, maar al gauw trok het open en het bleef de hele dag strak blauw en warm. Voor we vetrokken met de buren aan de praat geraakt, een stel uit Nelson. Hij, Rene Visser, woont al 35 jaar in NZ maar komt oorspronkelijk uit Zwolle. Even samen op de foto en we kregen een visitekaartje mee, mochten we ooit weer naar NZ komen zijn we altijd welkom in Nelson. Hoe leuk is dat?

We wilden naar de Hanmer Spring pools, maar dit was zo commercieel en druk dat we daar toch niet zo'n behoefte aan hadden. Bakkie koffie gedronken in het dorp en besloten weer verder te rijden. Via de Lewis pass naar Maruia Springs. Wat een schitterende route!

Onderweg een aantal keer gestopt om te genieten van al het natuurschoon. Ook leuk, op het Zuider eiland heeft niet alles een Maori naam. We reden langs een sneeuwtop met de naam: Mount Ajax (speciaal voor jou een foto van gemaakt, pap).

Bij Maruia Springs onzelf getrakteerd op een heerlijk relax moment in de natuurlijke warmwater-zwavel-bronnen en het Japanse badhuis. Dat was echt genieten. Kleinschalig en puur natuur, met slechts een handjevol andere gasten. Opgepept en met een zacht huidje de weg vervolgd, tot we om 17.30 uur in Reefton aankwamen.

Hier geïnstalleerd op de Motorcamp. Prachtige plek, in het dal, aan de rivier, omgeven met hoge bomen met nog steeds de zon en een staalblauwe hemel. En wie staan er naast ons.....het Nederlandse stel, uit Zwitserland, aan wie wij in Kaikoura ons parkeerbonnetje hebben gegeven.

Hier in Reefton hebben we ook een innige band met de Sandflies opgebouwd ;-(
We hadden al voorzorgsmaatregelen genomen maar helaas, aan een rivier tussen de bomen en struiken is dé situatie om je te laten bijten. De enkels zijn volledig gehavend.
Terwijl Nederland langzaam wakker wordt, bereid Huub de BBQ voor, vanwege de Sandflies in de camper moeten eten. Evengoed Genieten hier!

Dinsdag 12 januari, vandaag zou een heel slechte dag worden, dus een reisdag gepland. We zijn van Reefton Naar de westkust gereden, tot aan Greymouth. Vandaar verder gereden naar Hokitika waar we op het strand hebben gelopen en in de duinen hebben geluncht. Het strand lag helemaal vol met aangespoeld hout, van takken tot complete bomen. Het weer viel reuze mee. Het was warm en de zon liet zich ook af en toe zien. We hebben het de hele dag droog gehouden. We waren lekker op dreef, dus zijn nog verder gereden. Overigens weer een prachtige route.

We zijn beland op de Holiday Top 10 camping in Franz Josef Glacier. 1 van the places to be voor alle aventuriers en backpackers. Dit is het gebied van de hoogste bergen (Mount Cook, ruim 3600 m) en de vele gletsjers. Helaas is het helemaal bewolkt en is er geen bergtop te zien. We lopen nu aardig voor op schema, de bedoeling is dat we hier 1 of 2 dagen blijven. We gaan niet meer van te voren roepen wat we gaan doen, want de ervaring is inmiddels dat het plan toch steeds weer wijzigt. Maar de bedoeling is dat we morgen één of andere excursie op trip gaan doen. We laten het weer weten.