Overtocht en Kaikoura

10 januari 2016 - Hanmer Springs, Nieuw-Zeeland

Zaterdag 9 januari, vandaag met de ferry naar het Zuider eiland. We werden wakker met een heerlijk zonnetje.....alweer geluk? Op naar de boot en wachten tot we erop mochten. Precies om 9.00 uur gingen we varen (overduidelijk geen Italianen hier). Het was een prachtige tocht van 3 uur en 20 minuten. Eerst de baai van Wellington uit, toen een stuk door de Cook Strait en vervolgens een schitterende tocht door de Marlborough Sounds. En de zon scheen volop.

We gingen als laatste aan boord en mochten er als eerste vanaf, we konden dus in no time door Picton rijden en toen via Blennheim en de oostkust naar Kaikoura.
Wauw......binnen 15 km hadden we al besloten dat het Zuider Eiland nóg mooier is dan het Noorder eiland. Wat een natuur! Veel groen, kale heuvels afgewisseld met wijnvelden, bloemen, uitzicht op hoge bergen in de verte, rivieren, meertjes, een zoutvlakte en een fantastisch zicht op het blauwe water van de Zuid Pacific.

Zo'n 25 km voor Kaikoura gestopt in de Halfmoon Bay (bedankt voor de tip Theo en Katrien), hier onze eerste kennismaking met de zeehonden. Een hele kolonie ligt daar heerlijk te suffen op de rotsen in de branding, en je kunt er gewoon naartoe lopen. Een heel bijzondere ervaring, dus veel te veel foto's geklikt ;-) We reden hier overigens de dikke bewolking in en het begon ook te regenen.

Inmiddels geïnstalleerd op de camping in Kaikoura. Helaas is het internet hier niet erg best, we waren dus even niet bereikbaar.

Zondag 10 januari, voor vandaag stond om 13.45 uur de Whale Watch excursie op het programma. We werden wakker met het mooiste weer van de wereld en hebben ontbeten in de knetterende zon met 24 graden. Eerst naar het dorp voor een lekkere cappuccino, daar aan de praat geraakt met een Zwitserse vrouw en toen door richting het eind van de Peninsula, daar ligt nog een zeehonden kolonie (alweer bedankt, Theo en Katrien). We hadden nog 3 kwartier over op ons parkeerbonnetje, dus deze weggegeven aan een stel. Zijn vroegen meteen of we Nederlands waren......tja, want wie anders draagt een nog geldig parkeerbonnetje over? Dit Nederlandse stel woont in Zwitserland en had hun jeep laten verschepen om 3 maanden door NZ te touren, ook met hen een leuk onderhoudend gesprek gevoerd.

Bij de zeehonden kolonie betrok de lucht en het begon weer flink te waaien. Op zee waren de schuimkoppen al zichtbaar. Dus maar vast naar het kantoortje van de Whale Watch gereden om te informeren. Nou, de ochtend excursies waren al gecanceld, te harde wind en 4 meter hoge golven. Hm....probeer je dan maar eens staande te houden op een bootje, en ook nog foto's te maken. Onze tour werd nog niet geannuleerd, dat zouden we pas om 13.45 uur horen. Dus dan maar eerst boodschappen doen en lunchen op de camping met verse broodjes.

Helaas, dit keer was het geluk niet aan onze zijde. Alle excursies van de dag waren geannuleerd. Dit was best een domper want we hadden ons er enorm op verheugd. Geen walvissen voor ons!

De tranen gedroogd en de plannen bijgesteld. Op naar Hanmer Springs. Via een prachtige route door een ruig landschap (voor de kenners; het leek wel een mega groot Gastern Tall) met bergen, rivieren, gorges en weides met honderden schapen (met 9 graden op de thermometer) kwamen we om 16.30 aan in Hanmer Springs. We staan hier op het Alpine Adventure Holliday Park, midden in het bos. Nog even buiten wat gedronken in 10 graden en daarna lekker warm, binnen bij de kachel. Morgen gaan we de omgeving verkennen en heerlijk relaxen in de Hot Springs.

En het klopt dus echt, wat ze zeggen over het weer in NZ; je kunt op 1 dag alle seizoenen meemaken. Vanmorgen zomer met 24 graden, daarna herfst met harde wind en nu winter met 10 graden. Hopelijk morgen de lente!

1. Gerda:
    10 januari 2016
    Ik heb nog zo geduimd voor mooi weer.
    Helaas, heel erg jammer het niet door kon gaan jullie walvissentocht.
    Wel prachtige foto's van de zeehonden. En zo dichtbij.
    Hier is alles weer groen na drie dagen code rood. Alle hulpmiddelen weer in de kast voor hopelijk heeeeeeeeeel lang.
    Mooie dag vandaag !!!
  2. Jan-Willem & Yvonne:
    10 januari 2016
    Wat jammer dat de tocht niet door ging! Wij hadden er ook 4 pogingen voor nodig om uiteindelijk de walvissen te zien!

Het weer zit jullie ook niet mee!

Geniet nog van nieuw zeeland, ondanks het weer is het een prachtig land!
  3. Lenny:
    10 januari 2016
    Ja ja ik volg het nog steeds hoor, vol belangstelling!
    Geweldig land. Jammer van de walvissen!
    Het weer neem je op de koop toe, je ziet zoveel moois. Gr. Lenny.
  4. Nicole:
    10 januari 2016
    He Huub en Claudia super om al jullie mooie verhalen te lezen.
    Zo jammer dat jullie de walvissen niet hebben kunnen zien toch nog een keertje terug.
    De overtocht was ook zeker de moeite waard jullie vaarden het prachtige picton in en ik en mijn vader naar wellington heel mooi om daar te mogen varen.
    Nu het prachtige Zuidereiland bekijken heel veel plezier en ik blijf jullie volgen.
    Ben al weer benieuwd naar het volgende mooie verhaal
    Gun jullie ook wat beter weer zeg...
    Tot horens.
    Groetjes nicole van den berg
  5. Huub:
    10 januari 2016
    Hallo allemaal, ja het is inderdaad balen. De tijd om daar langer te blijven is er ook niet. Misschien dat we helemaal aan het eind tijd overhouden. We gaan nu richting de Lewis Pass naar het zuiden. Zojuist mijn nederlandse buurman gesproken, die al 30 jaar hier woont. Het wordt alleen maar mooier richting Zuid. We gaan dus nog genoeg moois zien. Ja leuk he Nicole, jij weet precies wat wij beleven. We blijven schrijven! Zo nu eerst naar de Thermal Pools in Hanmer even relaxen. Bye bye
  6. Gerda:
    11 januari 2016
    En,lekker ontspannen dagje ?
    Hopelijk weer een beetje bijgekomen na al die tegenvallers.Toch genieten hoor en voor uit kijken.
    Groetjes, Gerda.
  7. Christa Jetten:
    11 januari 2016
    Voor jullie is 12 januari al aangebroken. Hopelijk lente :) en lekker aan het ontbijt. Wederom genoten van jullie reisverslagen en foto's. Wat mooi daar zeg!! Geniet lekker verder!!