Franz Josef gletsjer

13 januari 2016 - Franz Josef Glacier, Nieuw-Zeeland

Hoe leuk...staan we gisteren aan de afwas, komen we Aike en Sharona uit Utrecht weer tegen van onze ontmoeting in Taupo op het Noordereiland. Even bijgepraat en de ervaringen uitgewisseld. En ja hoor vandaag kwamen we elkaar ook weer tegen bij de gletser parkeerplaats. Dit beloofd wat te worden de rest van onze reis.
Zoals verwacht zou het vandaag regenen, maar dat is echter minimaal geweest. Wel dikke laaghangende wolken. We zouden vanuit ons bed in de camper dikke pakken sneeuw moeten zien op de bergtoppen en de gletsjers, maar helaas! Eerst een bakkie doen in het dorp Frans Jozef en daarna bepakt en bezakt, inclusief regenpakken richting de gletsjer.
We waren niet helemaal alleen. De halve wereld is hier om dit wonder te aanschouwen. Dus in de ganzenpas met veel duitsers en nederlanders en vooral japanners richting gletsjertong. Het pad wordt steeds ruiger, wilder en mooier en gelukkig de regen steeds minder. Wat een landschap zeg, inmens, kolkende rivierbeddingen, watervallen en grote rotsen en uitzichten. Na anderhalf uur werden we beloond met een prachtig uitzicht op de gletsjer die de laatste jaren behoorlijk is gekrompen. De nodige foto's gemaakt en uitgerust. Claudia haar knie heeft het erg goed gedaan met de nodige medicijnen en vele pauzes. Vervolgens de terugweg begonnen en de zon kwam er steeds meer bij. Terug in het dorp hebben we uitgerust en heerlijk geluncht op een terras bij een temperatuur van ca. 17 graden. Maar met de zon erbij is dat behoorlijk warm in het Nieuw Zeelandse.
Vervolgens zijn we onderweg gegaan richting Fox Glacier en over een pass bij de Ebenezer Peak, wat een heel geslinger was met die camper en wederom ongeloofijk mooi. In Fox Glacier Village zijn we doorgereden naar Lake Matheson. Dit schijnt het meest fotogenieke meer van Nieuwe Zeeland te zijn (als er tenminste geen bewolking voor de bergen hangt) Daar nog gewandeld door een soort oerbos naar het meer. Wat was dat mooi, helemaal volgroeid met varens, gigantisch hoge bomen vol mos en lianen. Prachtig! Maar helaas nog steeds geen zicht op Mount Cook. De zon kwam er gelukkig wel steeds meer door. De hoge besneeuwde toppen hebben we nog tegoed.
Nu neergestreken op "camper valley"  in Fox Glacier Village. Het is hier erg druk en gezellig en het staat helemaal vol met campers.  We hebben net een heerlijk visje gebakken op onze BBQ met een overheerlijk Nieuw Zeelands wijntje uit de Marlborough Sound.
We zijn benieuwd wat we gaan zien als we morgenochtend de gordijnen van de camper open doen. Dat lezen jullie de volgende keer.

1. Afra:
    13 januari 2016
    Begin nu toch een klein beetje jaloers te worden
  2. Afra:
    13 januari 2016
    Fijn dat je knie het houdt
  3. Lenny:
    13 januari 2016
    Hoi, ik blijf het volgen, wat fantastisch allemaal.
  4. Els:
    13 januari 2016
    Wat een mooi avontuur en fijn dat je knie het volhoud prachtige foto's veel plezier nog met jullie tour !
  5. Els:
    13 januari 2016
    Wat een mooie tour prachtige foto's en top dat je knie het goed doet veel plezier nog met jullie reis !