De eerste etappes richting de Alpen

28 mei 2023 - Villey-le-Sec, Frankrijk

Vrijdag 26 mei

Vrijdag konden we al vroeg de camper ophalen, dat was echt super fijn omdat we daardoor ook vrijdag al konden vertrekken in plaats van zaterdag. Toch een dagje extra en dat geeft ook meer rust en tijd om er te komen, want al met al wordt het toch best een beladen en vermoeiende trip.

Wat neem je allemaal weer mee…. Het weer belooft niet veel goeds in de Alpen, dus lange broeken, truien, jassen en zelfs handschoenen voor bovenop de berg. Het is namelijk de bedoeling dat we al vroeg uit de veren zijn op 1 juni. En dan kan het behoorlijk fris zijn. Met de voorspelde regen kan het ook nog eens kleddernat zijn, dus ook paraplu’s en een poncho mee.

In het noorden van Frankrijk ziet het weer er een stuk beter uit. Zonnig zomers en lekker warm, dus korte broeken, t-shirts, slippers en zelfs een zwembroek gaat ook mee.

Zoals gezegd, vrijdag de camper opgehaald en ingeladen en zo konden we rond 10 uur al vertrekken. Ondanks het Pinksterweekend viel het reuze mee wat verkeer betreft. We konden lekker doortuffen richting de Ardennen. In de middag hebben we ons gesetteld op het meest prachtige stekkie, op een kleine camping, direct aan het water van de Ourthe, vlakbij La Roche en Ardenne.

En wat een weertje…. dat was wel even wennen want echt veel lentezon hadden we nog niet gezien dit jaar. ‘S Avonds zijn we naar het stadje gefietst en hebben daar een lekker ijsje gegeten op het dorpsplein. Leuk stadje, prachtig gelegen in een bocht van de Ourthe maar wel enorm toeristisch.

Tot laat buiten gezeten en genoten van het uitzicht. En naast ons van de jeep met daktent en 3 hollandse jongens die probeerden te vissen en uiteindelijk hamburgers hebben gegeten. Er was geen bereik en alleen op de wc hadden we wifi. Er waren mensen die wel even wilden beeldbellen, hahaha…

Zaterdag 27 mei

We waren helemaal gesloopt van die eerste reisdag, alle voorbereidingen en de hele aanloop naar het Alpe d’HuZes gebeuren en natuurlijk van alles wat we het afgelopen jaar meegemaakt hebben.

We hebben wel heerlijk geslapen in de camper maar wat was het koud…..en de verwarming deed het ook niet. Na wat heen en en weer bellen en appen met de eigenaar was het euvel snel verholpen, en was het binnen no time niet te harden in de camper. Maar al snel werd het weer lekker warm en we hebben heerlijk buiten in de zon, aan het water ontbeten. De boel weer ingepakt en weer op weg.

Via een heel mooie route door de Ardennen naar Luxemburg gereden en daar getankt. En we waren niet de enigen. Onderweg zagen we echt heel veel auto’s, caravans, campers en busjes rijden met fietsen achterop. Zouden die ook allemaal naar Alpe d’Huez gaan?

Vanuit Luxemburg richting Nancy, onderweg hadden we daar in de buurt een camping gezocht. Maar eerst even langs de supermarkt, een giga Auchan. Je kent ze wel, die supermarkten waar je uren in kan rondsnuffelen, wij houden ervan. Door naar de camping, in Villey le Sec (vlakbij Nancy).

Naief als we zijn, want wie komt er nou in zo’n uithoek, hadden we dus met veel mazzel de 1 na laatste plaats. Ook weer een prachtige plek. Heerlijk rustig campinkje met grote plaatsen aan de Franse Moezel “La Moselle”.

Strak blauwe lucht en warm, zeker 25 graden. Eenmaal hier geinstalleerd met een hapje en een drankje, al snel besloten hier een dagje extra te blijven. Even een rustdagje lijkt ons wel erg fijn en we hebben ook tijd genoeg, dus kalm aan…. We lagen al vroeg in ons mandje en hebben een goede nacht gemaakt.

Zondag 28 mei

Wat heerlijk om wakker te worden met het geluid van een koekoek en de wetenschap dat we de hele dag kunnen doen en laten waar we zin in hebben. De zon stond weer hoog aan de hemel en scheen uitbundig. Na een gevecht met de luifel (een stang was kapot maar handige Huub heeft het gefixt met zijn vakantie-gereedschapsetje) hebben we lekker in het ochtendzonnetje ontbeten.

Daarna een mooie fietstocht langs de Moezel gemaakt. Wat een prachtig, fris groen gebied. Echt genieten. We zijn helemaal langs het water gefiets tot aan Chaligny. Even vergeten dat het zondag is, en Pinksteren, dus alles gesloten. Maar de Mac Donalds was open voor een lekker bakkie met muffin en zelfs de Aldi was open. Boodschapjes gedaan voor het avondeten, het stadje bekeken en weer terug naar de camping.

Vanmiddag heerlijk ontspannen met de beentjes omhoog onder de luifel. Die staat inmiddels als een huis, met nog 2 extra haringen van onze Nederlandse buurman. Trouwens, iedereen is hier uiterst vriendelijk.

Het is zo’n fijne, rustige en ontspannen sfeer dat we spontaan in slaap zijn gevallen….. Morgen wordt de route naar de Alpen vervolgd.

1. Kim:
    Heerlijk Huub en Claudia! En ik heb me uiteraard aangemeld 😘
  2. Helga:
    Mooie reis is/wordt dit! 😘💪🏾
  3. Gerda:
    28 mei 2023
    Dat klinkt een als(buiten wat ongemakjes) als een heerlijke mooie ontspannen vakantie .
    Dat geeft jullie voor nu zeer waarschijnlijk een goed gevoel.
  4. Afra:
    28 mei 2023
    Goed dat jullie het zo fijn hebben . nog een paar dagen en dan.......
    gaat het gebeuren. De grote klim.
  5. Paula:
    29 mei 2023
    Leuk om jullie te kunnen volgen Clau en Huub. We leven zo een beetje met jullie mee. geniet van deze bijzondere reis en lekkere vakantie. xxx