Van Enderby naar Keremeos

14 mei 2018 - Keremeos, Canada

Maandag 14 mei wakker geworden zonder het koud te hebben gehad in bed. Het was gisteren erg warm en we hebben ‘s avonds zelfs de airco aangehad in de camper want het was binnen 27 graden. Vroeg wakker en heerlijk buiten in de zon een ontbijtje genuttigd. Om 9.15 uur vertrokken en eerst weer een “small” cappuccino gedronken en het veteranen monument in Enderby bezocht. Dat kwam best even binnen....de Canadezen die ons bevrijd hebben in WO2. Als je hier nu staat doet dat toch wel wat met je.

Op weg naar Kalamalka Lake, via Vernon, daar hebben we bij de Rail Trail Café nog een bakkie gedronken en daarna zijn we doorgereden naar het Okanagan Lake. We wilden binnendoor naar Penticton in het zuiden maar dat bleek niet te kunnen, zei de postbode. Wel nog even naar het meer gereden, door een gigantisch mooie villawijk. Toen terug en dwars het drukke en decadente Kelowna gereden. Aan de overkant van het meer zijn we gestopt in Peachland. Aan de boulevard hebben we heerlijk gelucht.

Het is echt even schakelen, van de ruige Rocky Mountains naar een soort Lago Maggiore.

Mooie omgeving met veel wijn en fruitteelt. Een veel weidser landschap en vooral erg groen met veel meren en rivieren.

Vanuit Peachland zijn we verder gereden naar het zuiden, langs het Oganagan lake en langzaam wordt de omgeving weer steeds ruiger. De weg slingert weer door een rotsachtige omgeving en in de verte zijn zelf weer wat sneeuwtoppen te zien.

De hadden bedacht om in Penticton te overnachten, maar het was nog vroeg en de drukte langs dit meer sprak ons ook een stuk minder aan. De kaart erbij gepakt en het bleek nog slechts een uur tot Keremeos in de Similkameen Valley.

Hiervandaan zou je in een half uur Amerika kunnen bereiken, zo zuidelijk zitten we nu in Britisch Colombia. We gaan er niet heen hoor, dan moet je ten eerste een ander visum hebben, en ten tweede willen we graag volop genieten van Canada.

Het stuk tussen Revelstoke en Penticton vonden wij eerlijk gezegd minder spectaculair, maar misschien zijn we wel verwend. Daarbij, het is ook maar net wat je voorkeur heeft. Het is zeker een mooi gebied maar vaak voelde het een beetje als Zuid Duitsland of het Sauerland. Helemaal niets mis mee natuurlijk hahaha....

De Similkameen Valley is echt prachtig. De vallei is ontstaan door gletsjers, meer dan 200 miljoen jaar geleden. Heel veel groente- en fruitteelt en mooie groene bergen en kale rotsen, overal waar je kijkt. Door de lange winter en nu de hoge temperaturen staat veel onder water op dit moment. Het stroomt door de boomgaarden en zelfs de koeien staan met de voetjes in het water.

We hebben alweer een schitterend plekje gevonden om te overnachten, op camping Eagle.Het is nog steeds volop zomer met zon, blauwe lucht en 29 graden.

Omdat we de afgelopen 2 dagen flink hebben doorgereden lopen we nu 2 dagen voor op schema. Heel veel locals geven aan dat Vancouver Island echt fantastisch mooi is, misschien dat we dus wat eerder de overtocht maken zodat we daar nog meer tijd hebben. Onze wens is om daar een berenexcursie te gaan doen en walvissen te gaan kijken. De vrouw van deze camping zei ook nog dat we ook niet naar Hope hoeven, wat wél op onze planning staat. Ze zei “The’re still hoping”, hahaha.....

1. Christa Jetten:
    15 mei 2018
    Weer genoten van het lezen van jullie laatste reisverslagen en de foto’s!! Wat een prachtige omgeving en zo leuk al die contacten met de mensen die jullie tegen komen. Bijna een week onderweg en al zoveel moois gezien!! En wij kunnen er allemaal van meegenieten 😃 Zó leuk!! Goede reis verder. Wij kijken uit naar het volgende verslag😊
  2. Afra:
    15 mei 2018
    Het klinkt allemaal weer heel geweldig en dat is het natuurlijk ook. Op naar de volgende verslagen en foto,s. Veel plezier. Xxx
  3. Frank:
    15 mei 2018
    Tja na Christa en Afra kan ik natuurlijk niet achter blijven 😂 Hihi. Zo leuk om jullie avontuur weer te lezen. Volgens mij is elk uur weer totaal anders qua landschap bedoel ik dan. Jullie gaan inderdaad snel maar bedenk wel dat jullie oude buurman het haast niet kan bijhouden Hihi grapje.
    Nog veel plezier met jullie Canada trip.
    Dikke knuffel van ons.