Van de winter naar de zomer, van Donald naar Enderby

13 mei 2018 - Enderby, Canada

Zondag 13 mei werden we al vroeg wakker op de camping in Donald, na weer een koude nacht. De zon scheen en de temperatuur werd al snel aangenaam.

Om 9.00 uur waren we klaar voor vertrek, richting Glacier National Park, via de Rogers Pass.

Om 9.30 uur kwamen we al aan op de pas en daar reden wij door de tijdzone. De klokjes een uur teruggezet van Edmonton-time naar Vancouver-time. Dit was de eerste keer dat we door een tijdzone reden met de auto. Apart om mee te maken. Deze dag had dus een bonus uur, dus nog meer tijd om te genieten.

Bovenop de pas hebben we het Rogers Pass Discovery center bezocht en de historic site. Ook hier stond weer een bus met Aziaten, de meest bizarre foto’s te maken.

We reden over een prachtige slingerweg, nog steeds de Trans Canada Highway, met aan alle kanten hoge bergen bedekt met sneeuw en vele gletsjers. Helaas was in dit park alles gesloten, ofwel vanwege de sneeuw, ofwel vanwege lawine gevaar. Maar het was een adembenemende route.

Het weer was fantastisch. Een strak blauwe lucht met rond de 20 graden.

We hebben de highway vervolgd naar Revelstoke, door Mt Revelstoke Park. De wegen werden steeds slechter en het werd ook steeds drukker, met vooral veel vrachtverkeer. Revelstoke ligt in een dal, daar kwamen we aan om 10.30 (Vancouver-time). Heerlijk op een terras koffie gedronken, een boodschap gedaan, even langs de liquor store en bij de plaatselijke Gamma een nieuwe stoel gekocht. Helaas had 1 van onze stoelen het namelijk al begeven. Het werd toen ook echt een stuk warmer, zo rond de 28 graden. Maandag zelfs 30 graden zeggen de locals.

De weg weer vervolgd en rond 13.00 uur gestopt langs de weg, bij een meertje met een spoorlijn door de rotsen ernaast. Tijdens onze stop kwam er nog een “klein” treintje voorbij van zo’n 4 km met 3 locs, 2 ervoor en 1 in het midden, prachtig om te zien. Lekker een broodje gegeten en een glaasje melk. Toen stopte er een auto met een dame, zij wilde naar het toilethokje dat er stond maar helaas op slot was. Ik heb haar meegenomen de camper in. Mi casa e su casa. Ze was helemaal blij en na haar toiletbezoek met name opgelucht. We raakten aan de praat, ze woont op Vancouver Island en was nu onderweg naar haar zoon. Over een dag of 3 is ze weer thuis. Ze gaf ons haar visitekaartje en heeft ons uitgenodigd als wij op Vancouver Island zijn, dan laat ze ons een dag al het moois zien in de omgeving van waar zij woont, geweldig toch? Daar gaan we waarschijnlijk wel gebruik van maken. Joella (zo heet ze) vertrok weer en toen kwam er een man een praatje maken. Ook hij had allemaal tips voor ons. Wat mooi is, wat we allemaal kunnen doen en wat we beter kunnen overslaan.

Echt waar, alle mensen zijn hier zo aardig en attent, maar vooral oprecht geïnteresseerd (vooral als je zegt uit Nederland te komen).

Overal waar we komen raken we aan de praat en er wordt veel gelachen.

En weer door.....verderop zijn we gestopt voor een bezoekje aan de Crazy Creek waterfalls. Dit is een klein parkje met veel trappen en een swingbridge, met meerdere uitkijkpunten op een enorme waterval. Erg mooi! Wat ook leuk was, het barste daar van de kolibries en de eekhoorntjes.

Daarna hebben wij in Sicamous nog even getankt en hebben we de highway verlaten, in de richting van Vernon. Om 17.00 uur vonden we een prachtig stekkie op camping Riverside in Enderby aan de Shuswap river. De eigenaar liet ons zelf een plekje uitzoeken, maar niet voordat we eerst weer een tijdje hebben staan kletsen. Hij vroeg nog waar onze wooden shoes waren.

Wat ons opvalt is dat de prullenbakken ineens niet meer Bearproof zijn. Hier zitten ze waarschijnlijk niet.....je weet maar nooit!

Het landschap is totaal veranderd en ook het weer. Zo zit je in de sneeuw tussen enorme bergen en ineens rijd je tussen groene heuvels, weides, wijnvelden en rivieren en is het hoog zomer. De Canadian highway 1 hebben we verruild voor een rustige binnenweg richting Vernon. De highway is overigens grotendeels een brede twee of vierbaansweg die zich tussen de bergen door kronkelt en op veel plekken kun je gewoon stoppen langs de weg.

Nu even bijkomen met een hapje en een drankje. Straks nog even bij de rivier kijken en een stukje vlees op het vuur.

Het was een lange maar meer dan prachtige dag.