Yoho National Park

13 mei 2018 - Donald, Canada

Vanmorgen ons verslag geplaatst over Banff NP. Nog even terug naar de camping in Lake Louise; we hebben het daar in de nacht erg koud gehad, het was rond het vriespunt. Ons kampvuurtje heeft ons de hele avond warm gehouden en de kleding....daar zit een luchtje aan. En je kunt wel merken dat Huub inmiddels koning houtkachel is, want wij waren de enige met een fikkie zonder rokende, witte walm, haha....

Naast ons stond een jeep met 2 jonge meiden, zij sliepen ook in die auto. Wat zullen zij het koud gehad hebben. Wij zaten vanmorgen heerlijk met de verwarming aan, binnen in de camper aan het ontbijt met een geroosterd broodje en een gekookt eitje, toen er 2 bevroren meisjes met mutsen en jassen uit de jeep rolden. We hadden ze eigenlijk best kunnen uitnodigen voor een warm bakkie thee......had gekund ja....

Vandaag (zaterdag 12 mei) zijn we na de koffie (met wifi) gaan rijden. We hebben de Trans Canada Highway vervolgd richting het westen, naar Yoho National Park.

Wat een schitterende wegen hier. Breed, goed, duidelijk en door het mooiste landschap.

Even voorbij Field zijn we rechts afgeslagen naar de Natural Bridge. Een magisch natuurfenomeen....een snel stromende rivier met grote rotspartijen die een natuurlijke brug hebben gevormd.

Het weer was vanmorgen al prima, een zonnetje liet zich al zien maar het was nog best koud. In Yoho NP werd het steeds mooier. We zijn daarna doorgereden naar Emerald Lake. Een groot meer met een gletsjer en ook weer omgeven door hoge bergen. Vanuit het meer stroomt een kleine rivier door het bos richting de vallei, omlaag. Ook dit meer was nog helemaal bevroren. De kano’s lagen al te wachten op de zomer en de zon scheen uitbundig.

De route vervolgd en langs de highway zagen we een mooie stopplek, aan een rivier en naast een spoorweg. We hadden het al eens gelezen en gezien op filmpjes, maar deze spoorlijn loopt helemaal van Vancouver tot ver in het oosten van Canada. Hierover wordt vaak ook steenkool vervoerd en dat gebeurt met kilometers lange treinen met soms wel 3 locs.

Wij zijn hier gestopt en hebben een soepje warm gemaakt en een tosti gebakken in de pan. Helaas was het brandalarm het er niet mee eens. Één voordeel, het houdt de beren wel op stand, vermoeden wij. Terwijl wij zaten te lunchen kwam er ook een trein voorbij, ik weet niet hoe lang, maar lang....met zelfs een loc in het midden. Gaaf om te zien.

Na de lunch verder naar het westen. De natuur wordt steeds ruiger en de highway slingert tussen de rotsen door met soms best flinke hellingen. Werkelijk prachtige route. Telkens waarschuwingsborden voor wildlife, dan weer geiten, dan weer herten, dan weer voor de beruchte moose. We hebben alleen wat geitenkonten gezien, want ze stonden achter een soort vangrail.

Doorgereden tot Golden, met het doel daar te overnachten. Het was nog vroeg, dus we wilden nog wel een stukje verder, maar Golden was ook een flink grote plaats, wat wij niet zo leuk vonden om op een camping te gaan staan. Wel zijn we even gestopt bij de Mac om een ijsje te eten.

De temperatuur liep inmiddels flink op en de zon werd steeds feller.

Uiteindelijk zijn we de weg afgegaan bij Donald. Een heel klein gehucht met een meer dan mooie camping.

Hier kwamen we aan rond 15.00 uur. Heerlijk, een beetje vroeg zodat we lekker kunnen ontspannen, van het weer genieten en even een wasje draaien. Het is hier 25 graden. Idioot gewoon, vanmorgen nog in de sneeuw en nu hoog zomer.

Deze camping ligt op een groot, groen grasveld met uitzicht op de sneeuwtoppen van Glacier National Park, waar we morgen doorheen zullen rijden. En......we hebben hier ook wifi.

De was hangt te drogen, een oude baas heeft net met een golfkarretje hout gebracht voor het kampvuur vanavond en Huub is aanmaakhout aan het sprokkelen in het bos.

We vallen nu al in herhaling, maar pffff.....wat een indrukken en wat is het genieten om buiten te zijn en al het moois in je op te nemen en dit een beetje te kunnen delen met de thuisblijvers.

Het is nu 18.00 uur. Nu even de soepkommen van vanmiddag afwassen en straks een kippetje op het vuur.

1. Irmo:
    13 mei 2018
    Mooie omgeving hoor, dat is zeker genieten. En wat gezellig zo bij een kampvuurtje met zijn tweetjes.
    Geniet er maar lekker van.
  2. Jurrien en Dorothé:
    13 mei 2018
    Wat een prachtige reis maken jullie weer. En die foto's....... zo mooi daar. Maar laat de beren een beetje met rust Huub 😉
  3. Huub en Claudia:
    13 mei 2018
    Goedemorgen Nederland, we komen net uit bed rollen en het was weer erg koud hier in de bergen. Een vuurtje is dus wel lekker. Het is inderdaad ongelofelijk mooi. Na de ene beer op de weg, hebben we niets meer gezien. Maar we blijven voorzichtig. Vrijdag nog in de sneeuw....vandaag 27 graden😎. Fijne dag
  4. Frank:
    Nou Huub & Claudia,
    Volgens komen jullie ogen te kort wat je onderweg allemaal tegen komt. Wat is de natuur toch wonderschoon hè.
    Jullie schrijven s’morgens nog in de sneeuw staat en later beneden zon en 27 gr. heel onwerkelijk eigenlijk maar ook weer mooi om mee te maken toch!!!
    Wat geweldig mooi uitzicht hebben jullie boven op de berg top en dan dat wijste uitzicht. jullie zullen je wel heel erg nietig voelen denk ik.
    Wat de beren betreft komen jullie vast en zeker nog wel een keer tegen, en als het dan zover is dan gelijk lekker knuffelen. 😜
    Ik kijk nu alweer naar jullie volgende avontuur.
    Veel plezier de komende dagen.
    Dikke knuffel van ons.
  5. Lenny:
    13 mei 2018
    Ik geniet weer volop mee met jullie schitternde reis,foto''s en verhalen Geweldig!!
  6. Huub en Claudia:
    15 mei 2018
    In Nederland is het nu 03.00 uur in de nacht. Wij zitten in het zonnetje en schrijven onze belevenissen op onder het genot van een drankje. En klopt Frank, weten niet waar we moeten fotograferen, het overtreft onze verwachtingen, die na Nieuw Zeeland, best wel hoog waren. En Lenny....we proberen het onder woorden te brengen maar dat valt niet mee.🤩