Banff National Park

12 mei 2018 - Lake Louise, Canada

Het avontuur is nu echt begonnen.

We zijn nu 2 dagen onderweg in Banff National Park en we vallen van de ene verbazing in de andere. Wat is het hier ongelofelijk mooi.

Overal om je heen de witte sneeuwtoppen van de Rockies, weidse valleien, prachtige wegen, schitterende uitzichten en de mooiste meren, bossen en rivieren. En niet vergeten het wildlife. Overal marmotten, eekhoorns, herten, elks en mooie vogels. Beren hebben we tot nu niet meer gezien. Miaar die eerste is in the pocket.o

Donderdag werden we al vroeg wakker in Canmore. De zon liet zich zien en ook de sneeuwtoppen waren zichtbaar. Na het ontbijt zijn we even bij de Mac een kop koffie gaan drinken. We hoorden al dat in Canada cappuccino je beste vriend is. Nou dat klopt, de koffie is hier niet echt heel lekker, om het netjes te zeggen. Bij de Mac ook even de appjes gecheckt, want wifi is hier niet zoals we thuis gewend zijn, er zullen dus niet zo vaak reisverhalen gepost worden, helaas.

Na de koffie vertrokken richting Lake Minnewanka, maar eerst een stop bij Johnson Lake. Prachtig meer met schitterend uitzicht en heel veel marmotten. Daar lekker een bakkie koffie voor de camper met onze koppies in de zon.

Door naar Minnewanka. Het meer was grotendeels nog bevroren en aan de randen lag ook nog veel sneeuw. Maar wat een plaatje....

Daar nog een jong stel uit Nederland ontmoet, even een praatje en weer verder, op naar Banff.

Banff is een leuk, druk en zeer toeristisch stadje. We hebben er boodschappen gedaan en heerlijk geluncht. Wat zijn de Canadezen aardig en behulpzaam. Het valt ons ook op dat ze veel humor hebben.

Het weer werd wat minder, eind van de middag zou het helemaal betrekken en ook was er regen voorspeld. We zijn snel naar Banff Gondola gereden. Met de kabelbaan naar Sulphur Mountain.

Bovenop de berg staat een groot gebouw met restaurants, uitzichtplateaus, een winkeltje en een educatief centrum. Vandaar zijn we via een prachtig aangelegd trappen pad naar een andere top gelopen. Vanaf daar prachtig uitzicht naar alle kanten op de Rocky Mountains en op het stadje Banff. Bovenop bij het uitzichtplateau bij een vuurtje gezeten en nog een bakkie koffie gedronken en toen weer terug. Onderweg naar beneden begon het te sneeuwen en in het dal regende het. We zijn naar een camping net buiten Banff gereden en kregen een plek met heel mooi uitzicht. Helaas heeft het de hele avond en nacht geregend, dus niets van gezien. Er stond op een gegeven moment wel een elk vlakbij onze camper, zo mooi om te zien.

Vrijdag ochtend werden we weer vroeg wakker en het regende nog steeds. Op ons gemak ontbeten en heel langzaam klaarde het op. Klaar gemaakt voor vertrek en via de Bow Valley Parkway naar Johnston Canyon gereden. Maar natuurlijk eerst nog een fatsoenlijk bakkie koffie gedronken in Banff.

De Johnston Canyon is een smalle kloof waar een rivier doorheen stroomt. Langs deze rivier is een heel mooi wandelpad aangelegd die eindigt bij watervallen. Eenmaal hier komt de zon tevoorschijn en het wordt een heerlijke dag. Zon met wat wolkjes en een aangename temperatuur.

We hebben dit pad gelopen en we waren niet alleen. Ik vraag me af hoe druk het hier is in het hoogseizoen. Het was een prachtige tocht en er lag ook nog veel sneeuw.

Doorgereden naar Lake Louise, waar we naar het beroemde blauwe meer zijn gegaan. Ook hier was het druk. Vooral veel bussen met Japanners. Dit meer is een soort attractie, denk aan de Zaanse Schans of de Keukenhof, hahaha.....

Hier kwamen we nog één van onze mede passagiers tegen. Ook hij was al het leed al weer vergeten door al het moois dat Canada te bieden heeft.

Het meer was natuurlijk niet blauw, want ook hier heeft de winter lang aangehouden en was alles nog ijs. Er lagen ook nog hele bergen sneeuw, maar de zon scheen. We zaten heerlijk op een bankje in de zon, met uitzicht op de prachtige bergen, met de voetjes in de sneeuw. Wat wil je nog meer?

Na het meer zijn we naar het stadje Lake Louise gereden en daar hebben we eerst weer getankt en de propaan tank bij laten vullen. De benzine gaat hard met die enorme slurper. Maar hij rijdt als een tierelier. (Onderbreking...Huub vindt zojuist een berendrol terwijl hij een fikkie stookt voor het avondeten). Na het tanken zijn we naar de camping gereden.

En hier zit ik nu te tikken. Een hele mooie plek, midden in het bos, aan een rivier.Vandaag zijn we op tijd naar de camping gegaan om even lekker te kunnen chillen met een drankje en een hapje. Maar eerst hout gesprokkeld en nu dus een vuurtje maken.

Zometeen gaat het vlees erop.

Straks even kijken wat we morgen gaan doen. We hebben pas 2 dagen gehad, wat gaat er allemaal nog komen?

Goedemorgen, het is inmiddels zaterdag 12 mei, in Nederland is de dag alweer bijna om.

We hebben lekker geslapen, maar het was wel koud. Vanmorgen de gordijntjes open geschoven en zie daar.....een strak blauwe hemel met zon.

Het is zo raar, je zit buiten met je bakkie thee in de zon en overal om je heen zie je nog bergjes sneeuw, schitterende sneeuwtoppen, tientallen eekhoorntjes en mensen die langzaam weer op gang komen en de kamper klaar maken voor weer een nieuwe dag.

Gisteravond besloten vandaag in ieder geval tot Golden te rijden. Straks eerst het dorp in, op zoek naar een tentje waar we een bakkie kunnen doen en waar wifi is. Dan kunnen we eindelijk ons eerste verslag posten.

We voelen ons weer bevoorrecht en bevatten nog niet helemaal in welk wonder we terecht zijn gekomen.

1. Marthy:
    12 mei 2018
    Fijn om op deze manier met jullie mee te reizenWat een contrasten.Blijf jullie avonturen maar deze kant opsturen.
  2. Bart:
    12 mei 2018
    Heerlijk om te lezen!! Maak er een mooi avontuur van 👍🏻