Voorbereidingen in volle gang

27 april 2019 - Baarn, Nederland

Vorig jaar om deze tijd waren we ons aan het voorbereiden op onze camperreis door Canada. Wat vliegt de tijd..... Nu zijn we alweer druk met ons volgende avontuur. Nog een paar weekjes en dan vertrekken we, voor 3 weken, naar Noorwegen.

We kunnen wel stellen dat wij, na de prachtige reizen door Nieuw Zeeland en Canada, inmiddels flink besmet zijn met het camper virus. Verslaafd kun je het ook wel noemen. Voor wie het zich nog herinnert.... de start van de reis naar Canada verliep niet heel soepel. Na 2 dagen hangen op Schiphol was er eindelijk een vliegtuig dat het deed, en ons uiteindelijk veilig naar Calgary bracht. Niet fijn, maar wel leuk voor de portemonnee, want er kwamen heel wat centjes terug. En met die centjes bekostigen wij nu (deels) de, toch best prijzige, trip met de camper door Noorwegen.

Na veel wikken en wegen, plannen en herplannen, blogs en vlogs bekijken, boekjes en brochures lezen, zijn we er eindelijk uit. Het lijkt er op dat wij de route nu definitief bepaald hebben. Maar ach, dat kennen we inmiddels...... tijdens (en waarschijnlijk zelf nog vóór) de reis zal er ongetwijfeld nog het één en ander veranderen. En dat is prima want voor ons is het belangrijk dat we min of meer vastleggen welke route we gaan rijden en op welke dag we ongeveer op welke plek willen zijn. Houden we tijd over, dan is dat mooi en komen we tijd te kort, dan even wat extra gas op de plank. Maar ook dit jaar weer niet teveel kilometers, want we willen volle bak genieten en ook wandelen, chillen, excursies of andere uitstapjes doen.

We starten vanaf huis met een kleine camper-bus van 6 meter lang en 2.05 meter breed die we gehuurd hebben bij Booij in Almere (Even reclame maken: TOP zaak! Alles perfect geregeld, super service en zelfs een informatieavond gehad). We rijden met een Fiat Ducato. Mooi compact, zodat we makkelijk over de smalle wegen kunnen manoeuvreren, en 6 meter lang omdat dat de maximale lengte is voor de laagste tarieven op de veerboten in de fjorden, en die zullen we vaak moeten gebruiken. Het zal wel even wennen worden, het is toch net iets kleiner allemaal dan dat Amerikaanse monster in Canada.

Op zaterdag 15 juni rijden we vanuit huis naar Hirtshals, boven in het puntje van Denemarken. Daar met de boot naar Kristiansand in Noorwegen en dan start ons avontuur door de adembenemende en afwisselende natuur;

Via Byglandsfjord, Odda en Eidfjord (en de watervallen van Latefoss en Voringfoss) rijden we langs (het mooiste, zegt men) Hardangerfjord naar Bergen. Daarvandaan rijden we naar de prachtige watervallen van Vossevangen en door naar Flam, waar je met een trein een schitterende tour kunt maken. Dan door naar Aurlandsvangen om vervolgens de beroemde, oude slingerroute over de bergen te rijden naar Laerdalsoyrie (hieronder ligt nu de langste tunnel ter wereld, maar die slaan we dus over). Deze route heet de Aurlandsvegen, met het uitzichtpunt Stegastein, ook wel de sneeuwweg genoemd. Hier ligt zelfs hoog zomer nog heel veel sneeuw. Dan weer verder, via Sogndalsfjord naar Olden, waar we van plan zijn een dag te gaan wandelen door het Briksdalsbreen, naar de gletsjer. Vervolgens buigen we naar rechts, het binnenland in. Onderweg eerst nog even een hopje naar links, naar het uitzichtpunt Dalsnibba, met een fantastisch zicht op het Geirangerfjord. Dan door, via Tessand, naar Breitostolen, Fagernes en Dagali. Tot slot zakken we weer af richting de kust, tot aan Langesund en dan weer naar Kristiansand voor de boot terug naar Denemarken. Op donderdag 4 juli zullen we weer thuis komen, zodat de camper weer netjes ingeleverd kan worden op vrijdag 5 juli.

We hebben er ontzettend veel zin in en verheugen ons op het ontdekken van de pareltjes van Zuid Noorwegen, maar ook op de vrijheid van het reizen met een camper waar we inmiddels zo van houden, en de mogelijkheid om werkelijk overal te mogen overnachten (mits 100 meter van bebouwing). We houden jullie op de hoogte en wensen iedereen nu alvast veel lees plezier.

Oh ja, het is vandaag Koningsdag. Het is koud, guur en nat. De vlag scheurt bijna van zijn stok. We blijven dus lekker binnen vandaag.