Lysefjord en zomer in Valle

28 juni 2019 - Setesdal, Noorwegen

Donderdag 27 juni scheen eindelijk de zon. Het was een prachtige dag, maar wel met een harde wind en aan het water nog behoorlijk fris. Na het ontbijt op de camping in Stavanger zijn we gaan rijden. Via Sandnes zijn we naar Lauvvik gereden en daar zijn we met de veerboot overgestoken naar Oanes. Terwijl wij nog stonden te wachten tot we van boord mochten, reed de rij naast ons de boot af. Een onoplettende bestuurder van een post busje reed iets te veel naar rechts en klapte met zijn spiegel tegen die van ons. Een flinke klap, maar op het eerste gezicht niets te zien. Eenmaal van de boot reden wij via een brug over het Lysefjord, naar de andere kant, tot aan Forsand. Terwijl ik een foto van de brug wilde maken zag ik ineens de “dader” aan de kant van de weg staan. Wij konden niet stoppen, maar ik kon nog wel snel een foto maken. Eenmaal in Forsand bleek dat we toch flinke schade hadden. Door de klap was onze spiegel naar voren geduwd, waardoor het kunststof omhulsel gebarsten is en er is zelfs een stuk van afgebroken is.

Helaas, niets aan te doen. Wel de verhuurder een mail met de foto van de dader en de schade gestuurd, zodat ze weten wat er gerepareerd moet worden zodra we de camper weer inleveren.

Tegen 13.00 uur kwam de boot aan voor de fjorden cruise. Wij waren de enige die in Forsand aan boord gingen. Het Lysefjord is echt prachtig, met hoge, steile rotswanden en eilandjes in het midden. Maar het meest indrukwekkende was toch wel om de Preikestolen van onderaf te zien. Met de camera flink ingezoomd kun je de vele mensen op de rand van de klif zien staan en lopen. Later hebben we wat informatie op internet opgezocht, het is toch echt wel een duizelingwekkend avontuur om daar te staan. De meest idiote verhalen lees je, over mensen op slippers, of over de rand heen hangend en zelfs een echtpaar dat hun baby langs de rand liep kruipen want oh oh oh.... wat een prachtige foto heb je dan. Echt onbegrijpelijk.

Na een uurtje weer terug gevaren en in de buurt van Forsand maar even gaan vragen of ze ons niet zouden vergeten, want de boot ging wel heel erg de andere kant op. Oeps..... hahaha.... snel een bocht naar links, aanmeren en toen konden we gelukkig weer van boord waar de camper geparkeerd stond.

Daarna zijn we verder doorgereden naar het Frafjord, waar we een schitterende camping hadden gevonden. Grappig is dat deze camping, met nog wat huisjes, in een doodlopend dal ligt, en er dus gewoon een tunnel van 4 km voor uit de berg is gehakt. De camping was niet meer dan groot veld, met 20 plaatsen, aan een heel klein haventje en nog wat hyttes (huur huisjes). Betalen ging via een automaat; bankpas erin, plaats/ stroom kiezen en afrekenen. Op de bon stond de wifi code. Ze zon scheen nog volop maar de wind liet ons toch binnen zitten.

Vrijdag 28 juni; een dag om in te lijsten.

We waren vroeg wakker en het zag er buiten al prachtig uit. Snel ontbeten en weer op weg. Via Byrkjedal de weg 45, door de Øvstabødalen en de Hunnedalen, gevolgd tot aan Sinnes. Daar getankt en koffie gedronken. Vervolgens de route vervolgd via weg 243, over de hoogvlakte van de Vlogdalen. Ook wel de Skulekardvegen. Echt, niet te beschrijven wat een fantastisch mooie route... de stilte en de rust. Van de ene verbazing in de andere en na elke bocht een “ooohhhh, aahhhhh, niet normaal! of wat gaaf!” kreet.

We hebben al veel schitterende routes gereden, maar deze spande de kroon en dat kwam vooral door het prachtige weer. In de middag stond de teller op 26 graden, met daarbij een blauwe hemel en een felle zon. De eerste echte zomerdag, en dat doet ons goed.

Gisteravond hebben wij (voor de 80ste keer) de route aangepast. We hebben zoveel gezien en gedaan. De fjorden waren magnifiek, het weer wat minder. De wegen vaak smal maar goed, de uitzichten grandioos, de sneeuw indrukwekkend en het ijs imposant. De teller staat inmiddels op 3200 km. En dat alles maakt ook moe. Eigenlijk waren we wel toe aan een mini vakantie in de vakantie, en daarom unaniem besloten die prachtige camping van de heenreis op te zoeken. En zo komt het dat we vandaag deze route gereden hebben, en dwars zijn doorgestoken van het Sirdal naar het Setesdal, en zijn neergestreken in Valle; op de camping in het bos, aan het water. We hebben meteen voor 2 nachten geld in een envelopje gestopt en een bundel hout gehaald. We blijven hier dus heerlijk een hele dag relaxen en genieten. Ze zeggen dat het morgen 30 graden wordt, nou.... dan gaat het fleecevest de kast in, en komt de zwembroek eruit.

Maar nu eerst fikkie stoken en vlees op het vuur.....

1. Inge:
    28 juni 2019
    Genietse!!!
  2. Marthy:
    29 juni 2019
    Net terug van mijn vakantie eindelijk tijd om te reageren op jullie fijne reisbeschrijving waardoor er ook nu weer veel herinneringen boven komen van de vakanties van Ido en mij daar per auto en boot. Wat een prachtig land, hè. Ik hoop dat het weer jullie nu even mee zit.
  3. Afra:
    29 juni 2019
    Geweldig en prachtig mooi en veel plezier