Relaxen in Valle en de duinen aan zee

30 juni 2019 - Farsund, Noorwegen

Zaterdag 29 juni was het heerlijk wakker worden op ons mooie plekje in Valle. Geen reisdag, dus kalm aan een ontbijtje in de zon en daarna wat gerommeld bij de camper en aan het water. Rond 12 uur zijn we een wandelingetje gaan maken, althans dat was de bedoeling.

We hadden weer eens een pad gezien op internet, en dat leek ons een mooi rondje. Wandelschoenen aan, flesje water en een appel mee, en op pad. Drie keer heen en weer gelopen, maar geen pad te vinden. Waarschijnlijk was deze er ooit wel, maar is het nooit meer gebruikt en nu weer helemaal overwoekert. Dan maar de andere kant op. Eerst een stukje langs de weg gelopen tot we bij een hangbrug kwamen. Overgestoken en een bospad in. Dat was een mooie route, en inmiddels werd het ook al behoorlijk warm. Op een gegeven moment konden we een bospaadje in, richting het water. Prachtig! Hier hebben we even gezeten, een slokje water gedronken en een appeltje gegeten. Daarna over de rotsen in de rivier geklauterd en toen zagen we de camping weer. Sterker nog, we zagen onze eigen camper staan. Dit keer niet voor de kortste route gekozen en dóór het water terug gegaan. Dat was ook helemaal niet mogelijk. Deze rivier, de Otra, is soms groots, weids en kalm maar soms ook smal, ruig en woest, met veel stroomversnellingen en regelmatig een flink verval.

We zijn dus de hele weg weer teruggelopen, en dat kleine wandelingetje werd zo een wandeling van 2.5 uur. Moe maar voldaan, en flink bezweet, weer terug op de camping eerst een koud drankje genomen en daarna een frisse douche.

‘S avonds weer een kampvuur gemaakt en aardappels gepoft in het vuur. Ook pakketjes van paprika en ui, in aluminiumfolie, in het vuur. Een heerlijke steak op de grillplaat en smullen maar. We hebben nog tot laat buiten bij het vuur gezeten en genoten van deze, voor ons, magische plek.

Zondag 30 juni vroeg opgestaan omdat we vandaag flink wat kilometers wilden rijden. We stonden op met bewolking. Het is de hele dag bewolkt geweest en ook hebben we weer regen gehad onderweg.

We hadden besloten om vandaag, via Evje, naar de kust te rijden. In Evje hebben we nog een boodschap gedaan en Huub wilde graag nog een wijntje kopen. Op zondag is alleen een enkele supermarkt open, maar die verkopen geen wijn. Dan maar een lekker speciaal biertje. Nou, ook dat feest ging niet door. Op zondag mag er geen alcohol verkocht worden. Heel bijzonder, zeker als er midden in de winkel een hele pallet met bier staat, en daar dan een grote lap stof overheen ligt. Wisten wij veel.....

In Evje begon het keihard te regenen maar we hebben op een terrasje, onder een luifel, droog een bakkie koffie kunnen drinken. Daarna weer verder. We zijn rechtsaf geslagen, tot aan Kvås, daar hebben we de Kvåsfossen bezocht. Dit is een waterval die uitkomt in een smalle en bulderende rivier, waarin zalmtrappen zijn aangelegd. We hebben hier het zalm centrum bezocht en nog wat rondgewandeld.

Daarna door naar de kust, naar Farsund. Hier hebben we wat rondgelopen, maar dit dorpje viel nogal tegen. Uitgestorven en saai, en ook nog steeds bewolkt en een koude wind, en dat maakt het niet leuker. Vlak voorbij Farsund zitten we nu op een camping in de duinen. Prachtige omgeving; een beschermd natuurgebied met een mooi wandelpad vanaf de camping, door de duinen en rond een schiereiland met een vuurtoren. Dit is weer een heel ander stukje Noorwegen, maar ook weer erg mooi. Tijdens het wandelen liet de zon zich heel eventjes zien, maar het lijkt erop dat de zomer in Noorwegen alweer voorbij is, we zullen zien wat de dag van morgen brengt.

1. Christa Jetten:
    30 juni 2019
    Ik heb een inhaalslag gedaan en een aantal verslagen gelezen. Leuk om mee te reizen op deze manier!! En wat een prachtig land zeg!! Jammer dat het weer soms niet meewerkt maar aan de foto's te zien gelukkig toch ook heel veel mooie droge zelfs zonnige momenten. Geniet lekker verder!!
  2. Afra:
    1 juli 2019
    Lijkt me helemaal geweldig allemaal. En op zondag geen drank. Bedenk je toch niet. Heel bijzonder.