Het laatste nieuws uit Noorwegen

2 juli 2019 - Kristiansand, Noorwegen

Maandag 1 juli werden we wakker op de camping in de duinen en het was zwaar bewolkt.

We hebben hier vreselijk gelachen om onze buurmannen. Dat waren 2 oude knakkers op de motor uit Duitsland. Even om beeld te krijgen; denk aan de ongewassen, vunzige versies van Johan Derksen en Michiel Romeyn. Allebei een eigen tentje, een sixpack bier, een fles sterke drank en een sjekkie bungelend tussen de lippen. Al rochelend in en uit de tent, in de weer met een pannetje en plassend tegen een boom (15 meter van het toiletgebouw notabene).

We wilden vandaag naar Skrelia rijden, maar eerst een bezoekje aan Loshavn brengen. Dit is een heel klein, oud havenplaatsje vlakbij de camping. Hier staan, zo zegt men, de best bewaarde witte, houten huisjes van de Noorse zuidkust. Dit was echt een pareltje. Piepklein met prachtige huisjes direct aan het water, verbonden met wandelpaden van grote keien en rotsen. Hier begon het ook weer te regenen, en het hield deze dag ook niet meer op. We zijn uiteindelijk niet meer naar Skrelia gegaan want het regende zo hard dat er geen aardigheid aan zou zijn.

We zijn terugreden naar het centrum van Farsund en hebben daar bij een shoppingmall wat boodschappen gedaan en koffie gedronken met wat lekkers erbij.

Wat opviel is dat de dagelijkse boodschappen, in verhouding tot Nederland, allemaal behoorlijk aan de prijs zijn (vaak minstens 2 keer zo duur) maar bij de drogist is alles juist veel goedkoper.

Na de koffie zijn we verder gereden naar Mandal. Dit schijnt ook een leuk stadje te zijn, maar vanwege de regen besloten we om meteen maar een camping te zoeken. En die vonden we, net buiten Mandal. Een aardige eigenaresse die Noors, Engels en Duits door elkaar sprak. Wij vermoeden dat haar man een hobby heeft.... iets met houtsnijwerk. Overal hing het vol met zelf gefiguurzaagde en gegutste houten rommeltjes; van toilet- en douchehok bordjes, tot wegwijzers naar de kraan, de prullenbak, de keuken, de barbecue en de resepsjon. Dat is trouwens ook wel leuk te vermelden, dat Noors is echt niet te volgen maar als je het leest is het vaak ineens heel simpel. Want wat denk je bijvoorbeeld van: resepsjon, utgang, toalet, dusj en parkering?

Afijn, we waren al vroeg op de camping op deze volledig verregende en kletsnatte dag. We hebben dus heerlijk een middag dutje gedaan en ‘s avond verse zalm gebakken met een lekkere pastasalade erbij. Later op de avond klaarde het op en we hebben zelfs nog even buiten in de zon gezeten.

Dinsdag 2 juli werden we wakker in Mandal met een stralende zon aan een strak blauwe hemel. Onze laatste dag in het schitterende Noorwegen, en dan ook nog eens een dag met prachtig weer. Na het ontbijt zijn we gaan rijden.

We hebben de kustweg gevolgd tot aan Kristiansand. Wat een schitterende route was dit ook weer. Vlak voorbij Mandal zijn we al gestopt om foto’s te maken van het uitzicht over de scherenkust. Wat is dit mooi om te zien.... overal waar je kijkt water met eilandjes en schiereilandjes. Soms niet meer dan een kale rots, met een eenzame boom, midden in het water. En soms een heel eilandje compleet met huisjes en een haventje. Daartussen ineens weer een dorpje of zelfs een echte haven.

De weg slingerde langs de kust door de bossen met na elke bocht weer een nieuw cadeautje. In Tregde zijn we bij een haven gestopt om koffie te drinken. Hier was ook een soort vakantiepark bij met een winkeltje, waar we een broodje voor de lunch hebben gekocht en eindelijk “de pet op bestelling” hebben gevonden.

In Hølle zijn we gestopt om ons broodje op te eten. Dit was een wat grotere plaats met een haven bij een recreatieterrein. Blijkbaar zeer in trek bij de Noren zelf want het was hier erg druk. Wat ook frappant is; voor de Noren is dit weer waarschijnlijk al hoog zomer. Ze lopen rond in korte broeken, hemdjes en op slippers. Kinderen zwemmen zelfs al in het zeewater. Wij genieten van de zon maar hebben toch echt wel een vest aan, want de wind is nog behoorlijk fris.

Eigenlijk wilden we nog verder via de kust rijden, maar we besloten vanuit Hølle de snelste route naar de camping in Kristiansand te nemen. En dat was maar goed ook. We waren er nog geen half uur, of het stroomde helemaal vol. We zagen zelfs mensen weer wegrijden omdat er blijkbaar geen plaats meer was. Deze camping ligt aan een haven, op 3 km van de terminal waar we morgen vroeg weer met de boot terugvaren naar Denemarken. Wij vermoeden dus dat wij niet de enigen zijn die, om deze reden, voor de camping hebben gekozen.

Een hele goede keuze trouwens, want het is hier zo mooi. De camping ligt op een heuvel met aan de achterkant grote rotsen, een wandelpad en zelfs een strandje. We hebben hier vanmiddag rondgewandeld en nog even heerlijk genoten van het uitzicht en de zon. Daarna hebben wij, volgens goed Noors gebruik, deze meer dan grandioze vakantie afgesloten met een pizza in de zon.

Morgenochtend heel vroeg weer op de boot, dan nog een overnachting in Duitsland en donderdag weer thuis. Het was boven verwachting..... Noorwegen is schitterend met zo veel verschillende landschappen. Elke dag was een cadeautje en we komen absoluut nog eens terug.

Norge, takk !!!

1. Afra:
    2 juli 2019
    Zo .en dat was het dan weer. Ondanks alle regen toch genoten van Noorwegen. Wij weten van Gerda en Onno, in Ierland loopt ook iedereen in korte broek en t-shirt zo gauw de zon schijnt . Al is het maar 10 graden .maar als dat de zomer is moet je het ermee doen. Hele ervaring weer. Goede reis terug. Wij blijven nog even waar we zitten. Tot gauw met alle foto’s. Liefs. Paps en mams
  2. Bart:
    2 juli 2019
    Heerlijke afsluiting met de pizza’s 😋 en wat een mooie foto’s weer! Alvast een hele fijne terugreis en tot donderdag! 🤗
  3. Christa Jetten:
    2 juli 2019
    Jullie kunnen terugkijken op een mooie reis!! Wat is het prachtig in Noorwegen. Ik wens jullie een hele goede veilige voorspoefige terug reis. Gr Christa
  4. Danny:
    2 juli 2019
    Geniet nog even daar en goede reis alvast!
  5. Mieke Hilverts:
    2 juli 2019
    Een mooie vakantie om op terug te kijken. Slaap lekker en een goede reis terug!
  6. Irene:
    2 juli 2019
    Jeetje, wat gaat dat snel! Nog effe lekker genieten en goede terugreis👍