Nog meer water en de Flamsbana

20 juni 2019 - Flåm, Noorwegen

Woensdag 19 juni was een mooie, maar lange dag. We zijn de dag begonnen met het opnemen van een filmpje voor ons jarige buurmeisje. Hierperdepiep hoera, Robin 3 jaar!

Na het ontbijt zijn we op pad gegaan. Via smalle wegen langs het Hardangerfjord, waar we zelfs nog achteruit moesten omdat er een vrachtwagen aan kwam, zijn we naar de Voringfossen in Ovre Eidfjord gereden. Er is een wandelroute naar het begin van de waterval maar die hebben wij niet gedaan. Dit pad is bijna niet te doen omdat je over flink hoge rotsen moet klauteren die ook nog een spekglad zijn. Daarom zijn wij naar Hotel Fossli gereden, waar je bovenop de berg staat en een prachtig uitzicht hebt op de enorme waterval en de diepe kloof. Spectaculair!

Daarna de weg weer terug en via een mooie brug het fjord, bij Eidfjord overgestoken, om door het mooie groene landschap naar de waterval Tvindefoss te rijden. Dit was wederom een supermooi stukje natuur. Maar deze is er wel weer één in de categorie toeristen attractie. Busladingen vol, met natuurlijk ook een souvenirshop. Nog gezellig staan kletsen met een gemêleerd reisgroepje uit onder andere Israel, Roemenië, Duitsland, Noorwegen en Egypte. Hoe krijg je ze bij elkaar gevonden.

Inmiddels honger gekregen, dus op de parkeerplaats het restje avondeten van de avond ervoor opgewarmd en lekker in het zonnetje gezeten. Want vandaag was de eerste echt lekkere zomerse dag. Veel zon, blauwe luchten en een graadje of 18.

En weer door... verder naar Flam. Vandaag hebben we ruim 200 km gereden met in totaal ruim 38 km aan tunnels. En dit zijn alleen de tunnels langer dan 1 km. De langste was de Gudvangatunnelen, vlak voor Flam, met 11.4 km. Maar ook de beroemde tunnel bij Eidfjord met de rotonde midden in de tunnel zijn we doorgereden.

We staan nu in Flam op een terrassen camping, helemaal bovenaan, met uitzicht op het Aurlandsfjord. Dit is een zijtak van het Sognefjord die 204 km lang is en 1300 meter diep. Toen we aankwamen lag er een knoepert van een cruiseschip voor de deur.

We hebben hier 2 nachten geboekt omdat we morgen met de Flamsbana meegaan.Dit is een treinrit van 20 km heen en weer terug, tussen Flam en Myrdal.

Onderweg 9 stops voor het maken van foto’s en deze baan is de steilste ter wereld waar een normale trein rijdt. Het schijnt spectaculair te zijn, we gaan het beleven.

Morgen meer..... eerst lekker slapen. Wel gek trouwens, om 23.30 uur is het gewoon nog licht.

Donderdag 20 juni. Alweer een jarige, dus eerst Maike gefeliciteerd met alweer haar 23ste verjaardag. Vanmiddag om 15.00 uur is er plek om met de Flambana mee te gaan. Niet verwacht dat het zo druk zou zijn. Maar gezien het komen en gaan van de cruiseschepen misschien toch niet zo verwonderlijk.

Vandaag dus een relax dag. Beetje rommelen, stukje wandelen en misschien zelfs een paar bladzijden lezen (nog geen letter tot nog toe, Irene).

Van lezen is het weer niet gekomen, we hebben nog wat aan de route geschaafd en mogelijke campings bekeken.

En inmiddels zijn we weer thuis van de treinrit. De Flamsbana is niet alleen een toeristisch treintje, maar ook een normale treinverbinding. Het was giga druk met, inderdaad, heel veel cruiseschip passagiers. De rit gaat door 20 tunnels en heeft een verval van 864 meter. Het steilste stuk heeft een stijgingspercentage van 5%. Lijkt niet veel, maar voor een normale trein (zonder tandrad) is dit enorm. Een mooie rit door een smal en groen dal met hoge bergen, steile rotswanden en imposante watervallen. Heel eerlijk, wij hadden er meer van verwacht. Misschien zijn we verwend, maar wij hadden sterk een Zwitserland gevoel. Zeker heel mooi hoor, maar niet zo spectaculair als staat omschreven.

Nu lekker aan de borrel, onder de luifel want het miezert een klein beetje. Huub aan een Noors biertje. Hele kleine slokjes nemen want 1 blikje van 33 cl. kost maar liefst € 2,29.

Morgen weer verder, dan gaan we de Aurlandsvegen rijden, ook wel de sneeuw route. En we bezoeken dan het uitzichtpunt Stegastein.

1. Afra:
    20 juni 2019
    Heel veel plezier
  2. Bart:
    20 juni 2019
    Heerlijk om jullie verslagen te lezen! En Robin (en wij ook natuurlijk 😜) vond jullie filmpje helemaal geweldig 🙌🏻 Heel veel plezier samen met het ontdekken van Noorwegen! 🤗
  3. Helga:
    21 juni 2019
    Ik geniet van de prachtige foto’s en de heel leuk geschreven verhalen!
    Geniet van deze geweldige trip!👍🏼😘
  4. Gerda:
    21 juni 2019
    heerlijk die foto,s
    echt een onbeschrijfelijke natuur. mooi verder genieten.