Tysdal en Stavanger

26 juni 2019 - Stavanger, Noorwegen

Dinsdag 25 juni werden we wakker van het tikken van de regen op het dakraam. Het is sinds de aankomst gistermiddag niet droog geweest. In de regen klaargemaakt voor vertrek, maar natuurlijk eerst een lekker ontbijtje.

We zijn van Sauda de route 520 verder gevolgd tot aan Jarvik, waar we verder zijn gegaan op de 13 richting het zuiden. Ondertussen was het gestopt met regenen en klaarde het op, ook de temperatuur werd zeer aangenaam. Bij Nesvik hebben we de veerboot genomen naar Hjelmeland, en hier hebben we de camper geparkeerd om bij de Coop een lekker koffiebroodje te halen. Hier was ook nog een winkel waar we nog gekeken hebben of we een “pet op bestelling” konden vinden. Helaas hebben we de juiste pet nog niet gevonden, maar we houden vol!

Op de parkeerplaats een bakkie koffie gezet en het lekkere broodje opgegeten. Daarna de weg weer vervolgd en hier reden we door het Årdal, een heel mooi gebied met veeteelt en veel weides. Na elke bocht ook weer prachtige vergezichten op meren en fjorden. We zijn neergestreken op Camping Tysdal, aan het Tysdalsvatnet. Dit is er weer één, een heel bijzonder mooi stekkie. We waren er al lekker op tijd en mochten gaan staan waar we wilden. Tja, dan zoek je dus de beste plek uit. We staan helemaal aan de rand van de camping, op een soort strandje, aan het meer. Luifeltje uit, stoeltjes naar buiten, beentjes omhoog en genieten maar van de prachtige natuur rondom.

Later in de middag nog een wandeling gemaakt. Dit viel nog niet mee. We dachten een pad gezien te hebben, maar uiteindelijk moesten we eerst een heel stuk langs de weg lopen om vervolgens een pad in te slaan dat nergens heen ging. Weer terug en verderop een ander pad genomen. Na een poosje lopen zagen we ineens de camping weer..... aan de overkant van het water. Geen zin om weer helemaal terug te lopen en de kortste route was dóór het water. Dat hebben we dus maar gedaan. Op de camping zat een Nederlands stel te kijken en hard te lachen, en zij hebben nog foto’s gemaakt toen wij, tot aan onze knieën, door het water liepen. Waslijntje gespannen en daar hangen nu de schoenen, sokken en broeken te drogen.

‘s avonds lekker spaghetti gegeten en daarna een bakkie koffie voor de camper. Toen begon de animatie.....

Er stopte een auto naast onze camper en 4 jongens stapten uit met camera’s, statieven en een drone. Dat was leuk om naar te kijken, tot de drone hard begon te piepen en een enorme duikvlucht nam.... tot hij in het water belandde en kopje onder ging. We zagen hem nog even spartelen, maar toen zonk hij naar de bodem van het meer. Paniek.... de eigenaar van de camping werd erbij gehaald en hij rende nog heen en weer om een duikbril te halen, trok zijn kleren uit en dook het water in. Helaas. Minstens een uur lang stonden ze op het strandje te bakkeleien, te gebaren, te wijzen en te bellen. Tot er een auto het strandje op kwam rijden en er een heuse duiker tevoorschijn kwam. Wij hebben inmiddels een drankje en een hapje en we zijn al fris gedoucht, en de duiker is nog steeds in het meer op zoek naar de drone. Of ze hem nou vinden of niet, dat ding kun je nu wel afschrijven.

Het begint ook weer te spetteren, dus we gaan naar binnen. Het is inmiddels 23.30 uur, dus wij houden het voor gezien voor vandaag. Ben benieuwd wanneer de duiker het voor gezien houdt.

Woensdag 26 juni werden we (alweer) wakker met regen. De wolken hingen laag in het dal en op het meer. Ondertussen hadden we de plannen en de route weer bijgesteld. Het weer zit ons niet mee. Niet dat we zijn weggeregend, maar het is wel steeds behoorlijk fris en flink bewolkt. Hoewel we bij een aantal mooie bezienswaardigheden wel echt geluk hebben gehad, en op die momenten de zon zich liet zien. We hebben besloten toch alvast verder naar het zuiden te gaan omdat daar het weer toch iets beter is, en eerlijk is eerlijk.... een beetje warmte zou wel fijn zijn.

We zijn vandaag daarom naar Stavanger gegaan, met de veerboot vanaf Tau overgestoken naar de haven van Stavanger en naar de enige camping in de stad gereden. Dit is zo’n typische stadscamping; hutje mutje, helemaal vol gepropt met campers, maar wel super mooi en netjes. Hier hebben we ook meteen een was gedraaid, want de schone kleding begon behoorlijk op te raken.

Vanmiddag zijn we vanaf de camping naar de oude stad gelopen, een flinke tippel van 3 km heen en weer terug. Daar op een terrasje in de zon wat gedronken en rond gewandeld door de haven met cruise schepen, over de markt en door de kleine straatjes met prachtig gekleurde, houten huisjes. Heel charmant stadje met een prettig en gezellig sfeertje en eindelijk ook een heerlijk zonnetje aan een blauwe lucht.

De Noren zijn trouwens allemaal erg vriendelijk en behulpzaam, ze spreken allemaal Engels en wat ons zo aanstaat is dat hier alles op basis van vertrouwen gaat. Bijvoorbeeld de veerboot vandaag. Drie rijen dik met auto’s, caravans, campers, bussen, vrachtwagens, fietsers en voetgangers. Hup, allemaal de boot op, klep dicht en varen. Je moet zelf naar binnen om een kaartje te gaan kopen bij een mannetje, ergens in de buurt van het restaurant. Maar ook bij de campings werkt het zo. Is de receptie gesloten, zoek dan maar een mooi plekje uit en kom morgen maar betalen.

Vanavond hebben we in Stavanger bij de Chinees gegeten. We liepen er langs en het zag er goed uit. En zo smaakte het ook, het was smullen.

Voor morgen hebben we een fjord cruise geboekt. Dit is een tocht met een boot ruim 2 uur, tot halverwege de Lysefjord. Dit is het fjord waar de beroemde Preikestolen aan ligt, en het schijnt een van de mooiste fjorden van Noorwegen te zijn. Naar de Preikestolen wandelen zit er voor ons niet in helaas, maar op deze manier hebben we hopelijk toch een mooi zicht op het enorme rotsplateau dat 600 meter, steil omhoog, boven het fjord uittorent.

Na een poosje zoeken hadden we trouwens eindelijk het boekingskantoortje gevonden, bleken ze al gesloten. Maar er waren nog wel 2 dames aanwezig en één van hen ging uitleggen hoe wij zelf een kaartje, online konden boeken, en waar we dan op moesten letten. Echt top service!

1. Danny:
    27 juni 2019
    Geweldig!, echte avonturiers. Veel plezier op de cruise vandaag.
  2. Jurrien en Dorothé:
    27 juni 2019
    Het is daar wel heel erg mooi zeg. Geniet nog maar lekker.