Vancouver dag 2

31 mei 2018 - Vancouver, Canada

Donderdag 31 mei, onze laatste blog vanuit Canada.

Wat hebben we genoten en een veel gezien en gedaan. Het lijkt wel of we 3 maanden zijn weggeweest.

Vandaag zijn we Vancouver down town gaan bekijken. Weer met de Sky Train naar het centrum, helemaal tot de laatste halte: Waterfront. Dit keer zijn we in 1 keer goed gelopen en we hebben ook vandaag weer bij het station een cappuccino gehaald, en deze lekker in de trein opgedronken. Het laatste stuk van de rit kon Huub helemaal voorin zitten. Ik deed het bijna in mijn broek van het lachen. Het kind komt boven als je machinistje kan spelen....

We zijn eerst naar Waterstreet gelopen, waar de beroemde stoomklok staat. Vlak ernaast hebben we op een terrasje wat gedronken en klokslag 11.00 uur was het raak. Veel stoom en een prachtig deuntje uit de klok. En natuurlijk heel veel toeristen die dit hebben vastgelegd op camera en film, wij natuurlijk ook.

Daarna zijn we verder gewandeld door Gastown, een mooie wijk met prachtige oude gebouwen en leuke winkels. Vandaar richting Chinatown, waar we in principe wilden gaan lunchen. We zijn daar wel geschrokken en werden geconfronteerd met een andere kant van Vancouver. Een enorm contrast tussen al het moois en bittere armoede. In deze buurt lagen vele zwervers en verslaafden letterlijk op straat, en geen politie te bekennen. Dit gaf een naar gevoel en het vermoeden dat je hier echt op jezelf bent aangewezen als dit, om wat voor reden dan ook, je leven is. Dit heeft ons dan ook doen besluiten daar niet langer te blijven, maar terug te lopen naar Gastown. Daar hebben we op een heel leuk terras heerlijk geluncht, met een soort Mexicaanse tapas, heerlijk in de zon.

Vervolgens zijn we naar de Vancouver Look Out gelopen. Een toren van 170 meter hoog met bovenop een 360 graden view deck. Hier kun je helemaal rond lopen en van alle kanten heb je uitzicht op de stad, de haven, de zee, de Gulf Islands, Vancouver Island en de bergen. Super mooi.

We hadden bij binnenkomst al gezien dat er in deze toren een food court zit. Allemaal eettentjes met lekkers van over de (met name Aziatische) hele wereld. Het avond eten hebben daar later opgehaald en in een tasje meegnomen in de Sky Train. Vanavond dus geen gedoe, maar lekker makkelijk: kip teriyaki met noedels, rijst en groenten.

Na de Look Out hebben we nog wat langs de waterfront gewandeld en nog wat gedronken op een terrasje. Toen was de koek wel op. Gek is dat, op de één of andere manier ben je dan opeens heel moe. Maar..... goed is goed. Het was weer een heerlijke dag en we moesten nog inpakken en opruimen. Op tijd terug naar de camping en nog even een beetje chillen.

Tassen pakken, rommels opruimen, beetje schoonmaken. Straks lekker eten, een goede nachtrust en dan morgen, vrijdag 1 juni om 16.30 uur (in NL zaterdag 2 juni, 1.30 uur) weer naar huis, waar we rond 11.00 uur landen op Schiphol.

Hopelijk dit keer gewoon op tijd, zonder toestanden..... maar daar gaan we wel vanuit.

Los van al het natuurschoon hebben we natuurlijk ook een aantal andere zaken gezien in Canada. De mensen.....geven (buiten de stad) niets om uiterlijk maar zijn allemaal vreselijk aardig en beleefd. Mensen zijn oprecht in elkaar geïnteresseerd, er wordt met elkaar gepraat...op straat, in de trein, in de winkels.

Het verkeer.....relaxt, rustig en ontspannen. Niemand heeft haast en we zagen geen opgewonden standjes zoals die in NL heel gewoon zijn.

Bij een gelijkwaardige kruising staat een een bord met de tekst: 4 way. Dit betekent “wie het eerst komt, wie het eerst maalt”, oftewel als je zo’n kruising nadert moet je stoppen en dan bekijk je ter plekke wie het eerst aankwam, en die krijgt gewoon voorrang, altijd.

Dan mag je hier bij een rood stoplicht wel gewoon rechts afslaan, als je eerst maar even goed kijkt of het kan.

Fietsers op de vluchtstrook, iedereen stopt bij een zebrapad en als ze zien dat je twijfelt krijg je met je camper sowieso gewoon voorrang.

Dit was laatste blog vanuit Canada. Wat een prachtige reis hebben we gemaakt.

Op naar een volgend avontuur........

1. Jurrien en Dorothé:
    We hebben genoten van jullie prachtige verhalen. Goeie reis terug. Groetjes 😘
  2. Linda:
    1 juni 2018
    Hallo Huub en Claudia, alle weken heb ik jullie blog gevolgd. Zonder reactie, want wilde niet dat Huub steeds aan werk zou denken... Maar dan nu op de laatste dag stuur ik jullie dan toch een bericht. Wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt. De foto's zullen jullie nog laten nagenieten als jullie terug zijn in NL. Een hele goede reis! Groet, Linda
  3. Danny:
    1 juni 2018
    Leuk om jullie zo gevolgd te hebben! Goede terugreis!
  4. Bas:
    2 juni 2018
    Welkom thuis! Zal wel weer wennen zijn, na al het moois dat jullie de afgelopen weken gezien hebben. Dank voor het ons laten meegnieten middels jullie prachtig geschreven blogs!