Vancouver dag 1

30 mei 2018 - Vancouver, Canada

Dinsdag 29 mei

Vandaag hebben we het eiland verlaten en deze weer ingeruild voor het vaste land. Vancouver Island is wel een flink eiland van ca. 450 km lang en ca. 100 km breed, en wat is het mooi. Als we ooit terugkomen willen we helemaal naar boven rijden naar Port Hardy. Dat zit voorlopig in het bekende vat. We wilden vandaag nog bij Marijke en Freek op de koffie gaan in Langley, vlak bij Vancouver. Marijke is, naar nu blijkt, waarschijnlijk nog een kleuterschool klasgenoot van Claudia, maar dat wordt nog nader uitgezocht. Ze komt in ieder geval uit Baarn en ze kennen elkaar via wederzijdse vrienden.

Eerst ‘s morgens ontbeten met het meest mooie uitzicht op de haven van Victoria. Om 7 uur in de ochtend gingen de eerste toeristen al weer in een watervliegtuig over onze voortuin heen. Het enorme cruiseschip ging afgelopen nacht met behoorlijk veel kabaal op weg naar zijn volgende bestemming.

We moesten ongeveer 35 minuten rijden naar de boot in Swarz Bay. Gelukkig was het niet zo druk en konden we om 12 uur aan boord voor de 1,5 uur durende tocht naar Twawassen. Het was een erg mooie tocht die ons deed denken aan de tocht in Nieuw Zeeland door de Marlboro Sounds. De zon scheen volop terwijl de kapitein van de boot zich tussen alle eilanden heen manoeuvreerde. Prachtig was het om de Gulf Islands op deze wijze te mogen zien.

Aan de kant van Twawassen nog even wat boodschapjes gedaan in een mega grote shopping-mall. Vervolgens door naar Marijke en Freek voor de koffie. Het was erg gezellig en de verschillen tussen Canada en Holland kwamen veelvuldig voor in het gesprek.

De tijd vliegt voorbij als je gezellig zit te kletsen.

Om 17.30 kwamen we uiteindelijk aan op de camping in Burnaby, een voorstad van Vancouver. Gelukkig hadden we gereserveerd want deze camping wordt met name geboekt voor Canada-reis starters en eindigers. Het is hier dus altijd vol. Het is een echt RV park, maar helemaal top. Alles erop en eraan....een receptie met winkel, zwembad, fitness, speeltuinen, loungeruimte, grote wasserette, mega grote en schone toiletten en douches met een harde en warme straal en bij aankomst krijg je ook meteen heel veel informatie over Vancouver en het openbaar vervoer.

Na het inchecken zijn we meteen weer vertrokken, opzoek naar een liqour store. We hadden in de mall wel alle boodschappen gedaan, maar een biertje kunt je daar niet kopen. Dat was nog een avontuur. Claudia hield de wacht bij de camper, op een groot parkeerterrein bij een winkelcentrum en Huub ging wel even een biertje kopen, volgens de route beschrijving van de eigenaar van de camping. Het is gelukt......ppfff.... 1 uur later en met een paar versleten schoenzolen voor Huub, konden we eindelijk weer terug naar de camping. Maar toen dus geen zin meer om eten te koken, het werd Mac Donalds, lekker makkelijk en prima voor een keertje.

De camping ligt zijn in een mooie groene omgeving; Central Valley, Burnaby. De eigenaar is een Zwitser die uit Thun blijkt te komen. Kandersteg, waar Claudia een aantal jaren heeft gewoond, kwam nog uitgebreid, en in het Zwitsers, ter sprake. Zo leuk.

Woensdag 30 mei

Vandaag gaan we de stad Vancouver voor het eerst echt zien. Eerst 15 minuten lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation. Als je tenminste goed loopt🤨. Tis weer even wennen in een stad.

Enfin, na 20 minuten hadden we toch het idee dat er iets niet goed ging, dus maar weer terug en dan de juiste afslag. Cappuccino op het station en met de Skytrain naar Burrard Station in het centrum. De Skytrain wordt volledig automatisch bestuurd zonder machinist. Dat gaat allemaal perfect hier. Ik heb nog even kunnen filmen vanuit de voorkant van de trein, erg leuk.

Wooouw wat is Vancouver schoon en mooi, en wat een architectuur, erg modern. Ons doel was om in Stanley park te gaan fietsen. Dit park ligt erg mooi als een soort schiereiland aan het centrum, in de baai van Vancouver. Schitterend....je fiets helemaal rond het schiereiland langs de zee. Bootjes, cruiseschepen, watervliegtuigen, bergen met witte toppen en wat een uitzicht, kortom fantastisch om dit te doen. En de wolken zijn bijna helemaal verdwenen, wat wil je nog meer.

Vervolgens in het park een hotdog gegeten en door naar de Waterfront. Dit is ook zo mooi aangelegd, langs de jachthavens, de Coal Harbour, op naar de terminals van de cruiseschepen. Ja hoor de Holland Amerika Lijn lag voor anker met de naam Volendam. Bizar dat juist dit enorme schip een groot deel van de pier in beslag neemt. Je kijkt je ogen uit en wat is het schoon en mooi  hier. Vervolgens de fiets weer, zonder brokken te maken, teruggebracht. Die Japanners en Indiërs kunnen echt niet fietsen, goed uitkijken dus.

Met de metro in ca. 30 minuten weer richting camping. Ben je bijna thuis en wil je de spoorlijn oversteken, gaan de spoorbomen dicht. Er komen eerst maar liefst 4 gekoppelde locomotieven voorbij en dat een hele lange trein. Ja deze treintjes kennen we inmiddels, wel 3 of 4 km lang. Wat een enorme slurf komt er voorbij, het houdt maar niet op en het gaat nog langzaam ook. Het verkeer staat inmiddels overal vast. Na wel zo’n 10 minuten wachten konden we onze weg vervolgen. Moe maar voldaan kwamen we terug op de camping.

Het was weer een erg mooie dag. Morgen de finale in Vancouver en dan inpakken.

1. Bart:
    31 mei 2018
    Wat een mooie reis hebben jullie!! Vancouver ziet er ook erg mooi uit! Geniet nog van jullie laatste dag daar en alvast een hele fijne terugreis!!
  2. Inge:
    31 mei 2018
    Heel veel plezier nog vandaag! Wat een geweldige reis!
  3. Christa Jetten:
    31 mei 2018
    Weer even een inhaalslag gedaan en jullie verslagen gelezen. Zo leuk!! En mooi!! Snap volkomen dat jullie nog een keer terug willen!! En nu nog even dubbel en dwars genieten want het zit er bijna op. Bedankt dat we weer zo enorm mochten meegenieten!! Ik kijk er nu al naar uit om het foto album van deze reis te kunnen bekijken. Geniet nog even en alvast hele goede reis terug!! 😘
  4. Huub:
    31 mei 2018
    Dank jullie wel, vandaag de laatste dag in deze mooie stad.