Nanaimo, Chemainus, Crofton

26 mei 2018 - Chemainus, Canada

Vrijdag 25 mei werden we wakker in Tofino met het ruizen van de zee. Bewolkt met een flauw zonnetje. We hebben in Tofino, bij Rhino ontbeten. Een soort van platgeslagen bagle met gebakken ei, spek, sla en tomaat. Heerlijk en stevig maaltje. Het servies lijkt er zo van de rommelmarkt te komen, allemaal verschillende borden, kopjes en mokken. Je moet zelf een mok van een haakje aan de wand pakken zodat daar de koffie in geserveerd kan worden, en je moet ook zelf de vaat opruimen.

Na het ontbijt nog een klein boodschapje gedaan en de tank volgegooid. Toen zijn we gaan rijden, het Rim National Park weer uit en via dezelfde Highway 4 weer richting Parksville (er is maar 1 weg). Bij Sproat Lake zijn we gestopt voor nog een bakkie en weer door. Dit keer geen overstekend puber beertje (waarschijnlijk huisarrest na het onverantwoordelijke gedrag van de vorige keer).

We zijn doorgereden, door Nanaimo, en hebben weer een prachtige camping gevonden aan de onderkant van de stad. Mooie stek tussen de bomen, met uitzicht op zee. In de baai lag het helemaal vol met bomen. Die worden gebundeld en drijven dan op zee in afwachting van verder transport. Het was daar in de avond fris, maar stukken minder dan aan de Pacific. Veel minder wind en de zee kabbelde rustig tot het laag water werd. Super mooi, die half droge inlets.

Genoten van de ondergaande zon bij ons kampvuur.

Zaterdag 26 mei een beetje uitgeslapen. De zon scheen uitbundig en vóór het ontbijt even kennis gemaakt met de buren. Aardige mensen uit Langley (daar gaan we nog heen om een bezoek te brengen aan een kennis uit Baarn, die daar al 20 jaar woont). De vader van de buurman ligt in Nanaimo in het ziekenhuis, in het weekend komen ze met de camper hier naartoe om hem te bezoeken. Huub kreeg nog 2 lekkere biertjes, om te proberen en ze hadden ook nog een tip voor een goed en betaalbaar wijntje. De alcohol is hier flink aan de prijs, dat hebben we al gemerkt.

Na het ontbijt, buiten in de zon aan de picknicktafel, zijn we gaan rijden. Eerst naar de stad om de propaan tank bij te vullen en op de terugweg nog even naar het winkelcentrum, voor een cappuccino bij Tim Hortons met onze eerste (en waarschijnlijk laatste) donut. Je ontkomt er hier gewoon niet aan. Op elke hoek van de straat zit een Mac Donalds, Tim Hortons, Wendy’s of 1 van de vele andere fastfood tenten. Lekker maar zo vet.....

Daar zat ook een liquor store, dus de wijntip ter harte genomen en een flesje gehaald, voor slechts 10 Dollar. Een gemiddeld, eenvoudig wijntje kost hier al gauw 20 dollar (15 euro).

Via de Highway 1 verder naar het zuiden afgezakt en een bezoek gebracht aan het kleine stadje Chemainus. In dit stadje zijn heel veel muurschilderingen te vinden en het heeft een Japanse historie. Tussen 1900 en 1943 woonden hier heel veel Japanners die werkzaam waren in de houtindustrie en in de mijnen. Dit verleden zie je nog goed terug in het stadje.....de bouw van de huizen met de muurschilderingen en de typisch Japanse tuinen. Ook nu zie je er nog veel Aziaten, ofwel als toerist ofwel als ondernemer.....veel sushi en ander Aziatische eettentjes.

Hiervandaan zijn we verder gereden, nog zo’n 20 kilometer, tot Crofton. We besloten het vandaag rustig aan te doen en hebben weer een prachtige camping gevonden, met ook nu een riante plek met uitzicht op de inlets. Om 13.30 uur waren we hier al, eerst even een tosti gebakken en met kop soep en daarna hebben we heerlijk een middagdutje gedaan. Vlak naast de camping gaat een veerbootje naar een dorpje op het eiland recht tegenover ons, met de leuke naam Vesuvius.

Er waait een lekker briesje, het is zojuist weer hoog water geworden en 6 Bald Eagles zweven boven onze hoofden op zoek naar vis (of onze toastjes met brie).

We hebben het natuurgeweld achter ons gelaten en zijn langzaam weer in de bewoonde wereld terecht gekomen. Hoewel ook hier de natuur nog steeds prachtig is, merk je dat je in de buurt van steden komt. Het is drukker op de wegen en je krijgt meer mee van de maatschappij. Morgen gaan we richting Victoria, een hele mooie stad met veel Engelse invloeden. We weten nog niet precies hoe de laatste dagen op Vancouver Island eruit gaan zien, maar we nemen in ieder geval dinsdag 29 mei de boot weer naar het vaste land, om nog een paar dagen te kunnen genieten van, de schijnbaar super leuke stad, Vancouver.

En het is maar goed ook dat we weer een beetje in “the real life” terecht komen. Even de zintuigen laten rusten en alles laten bezinken. We hebben zoveel gezien en beleefd, we zijn bijna verzadigd..... We hebben alles opgeslagen op onze harde schijf, nu eerst alles een beetje rangschikken en tot ons door laten dringen.

1. Irmo:
    27 mei 2018
    Wat een mooie verhalen allemaal, je zou er toch jaloers op worden 😆
    Veel plezier nog verder Claudia en Huub.
    Hier een zonnige🌞 groet uit Amersfoort.
  2. Tonny Hoksbergen:
    27 mei 2018
    Wat een prachtige natuur en met de beren enz. maakt het jullie vakantie wel heel bijzonder.
    Fijn om mee te beleven.
    Groetjes uit Prinsenbeek.
  3. Huub:
    27 mei 2018
    Hoi Irmo, wil je nog wat douglas hout hebben. Er staan hier bomen van 300 jaar oud. Neem wel wat mee😃
  4. Huub:
    27 mei 2018
    Tonny en Theo, we vermaken ons heel erg goed hier😎