Vancouver Island Campbell River

18 mei 2018 - Campbell River, Canada

Vrijdag 18 mei zijn we begonnen met een ontbijtje van roerei met spek en uitzicht op zee. Een stevig maaltje, wat we achteraf ook wel nodig bleken te hebben, wat een dag.

Het was een stralende dag en we zijn via de Oceanside route richting Campbell River gaan rijden. Een mooie route met overal uitzicht over zee, het vaste land en de vele eilanden. Bij Qualicum Beach hebben we deze weg verlaten en reden we weer richting de Highway. Onderweg, midden in het bos, zagen we een bordje “Big Qualicum Facility, Salmon Enchancement Program”. Nieuwsgierig geworden, daar naartoe gereden. Dit bleek een, door de Canadese overheid geïnitieerd en gesubsidieerd, instandhoudings-programma voor alle soorten zalm. Er wordt water uit de rivier afgetakt en elk jaar komen meer dan 200.000 volwassen zalmen hier om kuit te schieten. De mini-zalmpjes worden hier grootgebracht in nagebootste rivieren met zalmtrappen. We mochten er rondlopen en alles bekijken. Alle basins zijn afgeschermd met netten en schrikdraadgaas om de bekende zalmliefhebbers uit het bos buiten de deur te houden. Miljoenen baby visjes zwommen daar in het rond. Rond deze tijd van het jaar worden de visjes (elke soort in een bepaalde periode) losgelaten zodat deze via de rivieren weer in de vrije natuur terecht komen.

Het was een bijzonder en spontaan bezoek, met wederom aardige mensen.

Hier vandaan doorgereden naar Spider Lake, een mooi meer verscholen in de bossen. Even rondgekeken en van de zon genoten en weer door. De weg liep vlak langs de kust en zo kwamen we bij Deep Bay. Daar hebben we een camping bekeken die zo mooi aan het water lag. Misschien gaan we daar nog een nachtje staan. Op deze plek hebben we genoten van de “bald eagle”, de bekende zee-arend met de witte kop. Deze vliegen hier heel veel rond en je ziet ze ook echt van heel dichtbij. We hebben een poosje staan kijken naar deze prachtige en grote dieren en ook wat foto’s gemaakt. Op deze plek aan zee barst het overigens van de oesters die bij de lokale restaurants worden geserveerd.

Daarna weer verder en we kwamen terecht bij de “FBI”, ofwel de Fanny Bay Inn. Een soort wegrestaurant. Geweldige tent. Meubels van zwaar eikenhout, vloerbedekking, de gekste spreuken aan de muur, 3 televisies, bierpullen maatje thermoskan en aan de toog 2 super aardige dames met net iets te korte rokjes, teveel tattoo’s, make-up en haar. Wij hebben alleen wat gedronken, maar bijna alle gasten bestelden Beer & Oysters. Wel erg gelachen want Huub stond bij de bar en zei: I’d like to pay. En de kortgerokte dame (lookalike van Amy Winehouse)...... verstond “ I’d like to play” doelende op de gokkaartmachine die op de bar stond. Zij antwoordde met “ what you like to play dear” maar er werd duidelijk over en weer wat anders bedoeld met “play”, beroering al om dus. Hahaha....

En weer door, naar Comox Lake. Daar hebben we een soepje warm gemaakt en een tosti gebakken. Ook weer een prachtig meer in de bossen. Daar stonden trouwens wel allemaal bordjes dat er cougars (poema’s) de buurt zijn, de laatste was op 6 april gesignaleerd. Maar niet te ver het bos in dus......

Het laatste stuk naar Campbell river hebben we de highway weer genomen. Eenmaal in het stadje eerst naar de Wallmart om een korte broek te kopen. We hadden van alles ingepakt maar toch geen rekening gehouden met zulk warm weer.

Toen we door Campbell River reden kwamen we een begraafplaats tegen speciaal voor indianen. Grote totempalen tot wel 8 meter hoog versieren de graven. Onze eerste kennismaking met de indianen cultuur. Erg mooi en indrukwekkend om te zien. Toen op zoek naar een camping, en dat viel niet mee. De één na de andere was vol. Steeds verder rijden en steeds weer nul op rekest. Zelfs nog verder het land in gereden naar Elk National Park, daar zaten er ook nog 2. De ene was vol en de andere bestond niet meer. Terug langs de zee naar beneden gereden en nog zeker 6 campings zaten vol, tot we uiteindelijk in de buurt van Black Creek geluk hadden. Om half 8 vonden we eindelijk een plekje om te overnachten aan de Passage, de smalle zeestrook tussen de eilanden. Hier hoorden wij dat het een feestweekend is (waarschijnlijk net als in Nederland; Pinksteren, maar ons besef van tijd en dagen is een beetje weg hier), dus alle campers en boten zijn van stal gehaald en alle locals trekken er dit weekend op uit.

We zijn geïnstalleerd en hebben hier gegeten bij een restaurant in het haventje van de camping.

De zon liet zich nog zien onder de wolken door en gaf een adembenemend lichtspel over het water en de bergen aan de overkant van het water.

We gaan morgen kijken waar we terecht komen. We willen eigenlijk ergens in deze dagen proberen de beren en/of walvissen excursie te boeken. Waarschijnlijk ergens na het weekend.

Ps. De Wifi hier op Vancouver Island is so far so good 😀

1. Irmo:
    19 mei 2018
    Mooi dat jullie zo genieten van het land, nog veel plezier.
  2. Bart:
    19 mei 2018
    Wat ontzettend mooi daar!! Heerlijk om jullie verhalen te lezen, ga zo jullie plantjes water geven ;) veel plezier!!!
  3. Jurrien en Dorothé:
    19 mei 2018
    We genieten mee van jullie reis. Weer spectaculair. Vandaag geen koffie?😉
  4. Huub en Claudia:
    19 mei 2018
    Ja het is en blijft erg mooi hier. We genieten met volle teugen. Nu die beer nog goed in de lens.
    Als het lukt vandaag op berentour. We hebben van die koffiestickies meegenomen.....alles beter dan de gemiddelde koffie hier. Maar alle lof voor Mac Donalds ( op elke hoek van de straat hier) die hebben lekkere cappucinno🤗
  5. Afra:
    20 mei 2018
    wat mooi allemaal .indrukwekkend die begraafplaats .allles eigenlijk. ik hoop dat jullie beren zien dat lijkt mij geweldig. veel plezier. xxx