Elk Provincial Park en Wildlife Tour, Campbell River

20 mei 2018 - Campbell River, Canada

Zaterdag 19 mei. Gisterenavond gingen we met het tikken van de regen naar bed. We hebben heerlijk geslapen in onze fijne camper. We hebben echt alles aan boord wat we ons maar kunnen wensen. En het rijden met zo’n bakbeest valt in Canada erg mee. Alles is afgestemd op “groot”, de wegen, de parkeerplaatsen, de afslagen. Hoewel we overal douches hebben op de campsites hebben we ook al een paar keer gedoucht in de camper, en dat gaat prima. Gisteren stond de vriezer ineens op alarm en ons brood was deels ontdooit. Het euvel was echter met een reset snel verholpen. Er is één groot nadeel wat we al wisten en dat is dat de camper behoorlijk slurpt. Vanochtend weer even volgegooid met 117 liter. De benzine kost hier ongeveer € 0,90 per liter.

‘s Morgens binnen in de camper ontbeten want het was best een beetje fris. Het was de verjaardag van Afra. Nog even een mooi filmpje gemaakt en die opgestuurd. De wifi op deze camping is van wonderbaarlijk goede kwaliteit en een filmpje versturen gaat zowaar goed.

Na het ontbijt hebben we contact gezocht met Eagle Eye Adventures in Campbell River om een Wildlife tocht te kunnen boeken. Helaas zat vandaag alles al vol, maar morgen, zondagmiddag, kunnen we mee voor de tocht der tochten. We hopen dan echt toch in ieder geval een beer te kunnen zien en als het meezit ook een walvis en misschien wel een orka. Die walvis van Nieuw Zeeland (die we toen niet gezien hebben zit ons nog steeds een beetje dwars). Met een beetje geluk gaat het nu lukken. Het is een wildlife tour met een boot door de inlets van de eilanden, soort fjordengebied.

We hebben ook meteen een nacht bijgeboekt op deze camping en voor morgenavond hebben we een camping vlakbij Eagle Eye Adventures geboekt. Als we van de boot komen, zijn we meteen op de plaats van bestemming, en hoeven we niet eerst nog op zoek. Vanaf maandag zal het weer een stuk rustiger zijn op de campings, dan moeten de Canadezen weer naar huis en is het lange weekend voor hen weer voorbij. Natuurlijk zijn we ook weer even bij de Mac Donalds binnengewipt, voor onze dagelijkse dosis cappuccino.

Vervolgens zijn we afgereisd naar het Elk Provincial Park. Dit is een erg mooi park in de buurt Campbell River met verschillende watervallen en een enorm mooi bos vol met gigantische Cedar en Hemlock bomen, veel varens, en een hangbrug. Het water buldert met enorme kracht de diepte in. We hebben hier een prachtige wandeling gemaakt van ruim 2 uur over mooie, maar soms steile, bospaden. Wat een wondere wereld, gewoon sprookjesachtig.

Terug bij de camper was het inmiddels 14.00 uur geweest, dus we hadden wel trek. Dan ben je zo happy dat je je huis, met complete inboedel, bij je hebt. Een lunch bereid en heerlijk in de zon van genoten. Het weer zou vandaag niet zo best zijn. Bewolkt met af en toe een zonnetje en 30% kans op regen. We hebben precies 30 druppels gehad en de zon verdreef de wolken.

Nog even langs de supermarkt want het brood, de kaas en de boter waren op. En nog even een heel klein cadeautje voor een heel klein, lief buurmeisje gekocht ;-)

Daarna naar de camping terug en in de ontspanstand. Hapje, drankje, foto’s kijken en even rusten.

Al met al weer een heerlijke dag in het steeds weer verrassende Canada.

Zondag 20 mei was de dag waarop onze Wildlife tour gepland stond. We hebben voor het eerst lekker uitgeslapen en op ons gemak ontbeten. Rond 11.00 uur zijn we vertrokken, richting Campbell River. Daar eerst weer een overheerlijke cappuccino gedronken, dit keer bij Starbucks. Prima bakkie. Om 13.30 uur moesten we ons melden bij Eagle Eye Adventures in de haven. We hadden nog wat tijd dus deze benut om nog even een broodje te eten, op een bankje, met uitzicht op de inlet. Het was flink bewolkt en ook best fris. De tour staat in het teken van Wildlife. Men bekijkt wat er te zien valt, op dat moment.

Bij de boot moesten we ons zelf in een enorm groot “carnavalspak” hijsen, en we kregen een muts en een skibril. En dat hebben we ook wel nodig gehad.

En daar gingen we....... met behoorlijk veel PK’s over de golven, op zich al een belevenis.

Het was trouwens bijna een privé tour, een Duits stel en wij, en verder 3 mannen van Eagle Eye Adventures inclusief een leerling bioloog. We hebben eerst 3 kwartier op volle vaart gevaren richting een rustig stuk, tussen de vele eilanden, daar was de eerste orka familie gespot. Motor uit en wachten maar.....

Ineens zagen we een rugvin, en toen nog één...... Wow, er zwom een vijfkoppige orka familie. Wat een machtig gezicht. Je kunt zoiets bijna niet verwoorden, maar wat is dat magisch. We hebben heel veel foto’s gemaakt en gefilmd. Maar het blijft lastig. Waar gaan ze onder en waar komen ze weer boven, de boot beweegt behoorlijk en we hadden tegenlicht. Daarbij moet de boot minimaal 100 meter bij de orka’s vandaan blijven. Dit is vanuit de overheid een wettelijke bepaling. We hebben een prima camera, maar geen mega zoomlens. Dus klikken zoveel we konden, er zou er vast wel ééntje lukken.

Na een uurtje zijn we verder gevaren om bij Lund, op het vaste land, aan wal te gaan voor een bak koffie (die overigens heel goed was, de eigenaar is een Nederlander dus het was min of meer een Hollands bakkie) en een muffin. Daarna weer naar een ander deel gevaren waar ook orka’s gesignaleerd waren.

Dat is erg mooi, alle boten waarschuwen elkaar en zwaaien met een speciale vlag (waar een orka opstaat) als zij de dieren gespot hebben. Zelfs de veerboot, die tussen de eilanden vaart, vaart een blokje om als hij een seintje krijgt. De dieren worden volledig met respect behandeld, men houdt zelfs rekening met de windrichting van de uitlaatgassen van de boot.

Op de 2de plek zwom een vierkoppige orka familie en ook hier hebben we weer veel foto’s gemaakt en gefilmd. Alle orka’s hebben hun eigen kenmerken en de bemanning herkent ze allemaal aan hun rugvinnen. Ze lieten ons papieren met foto’s zien waar de verschillende families op staan. Ze hebben zelfs namen gekregen. Orka’s blijven levenslang bij elkaar.

Wat een fantastische belevenis...... we hebben gewoon 9 orka’s gezien, in het wild, live, met eigen ogen.

Verder hebben we nog zeeleeuwen gezien en zee arenden. Geen beren helaas. De beren, en dan met name de grizzly, laten zich hier langs de kust pas zien in het najaar, als ze op zoek gaan naar vette zalm om de buikjes rond te eten voor de winterslaap. De zwarte beer hebben we 1 keer langs de snelweg zien lopen bij Banff, maar dat was het. We hebben slechts een vage foto kunnen maken. Die beren komen misschien nog wel in Tofino, maar de machtig mooie orka’s nemen ze ons niet meer af.

We zitten nu op een campsite eerste rij aan de Discovery Passage boven Campbell River, een smalle zeestrook tussen Vancouver Island en de Mainland, waardoor de cruiseschepen varen naar Vancouver. Over een uurtje bv. komt het Nederlandse Cruiseschip Noordam voorbij van de Holland Amerika Lijn (volgens mijn appje). Mooi om te zien dat ze letterlijk voor de deur voorbij varen.

Wat een dag.... even bijkomen nu.

1. Mieke Hilverts:
    Echt gaaf!
  2. Bart:
    Wow!!!!!!
  3. Bas:
    21 mei 2018
    Prachtig hoor, indrukwekkend!! Begrijp wat je bedoeld met magisch, wij hadden dezelfde ervaring met een walvissenfamilie bij Australië. Prachtige trip die jullie maken.
    Complimenten voor het blog, leest heerlijk weg!
  4. Anton:
    21 mei 2018
    Leuk dat jullie erg genieten. Mooie verhalen en foto's. Blijf "genieten". Wij blijven jullie natuurlijk volgen.
  5. Afra:
    Geweldig . De orka,s hebben het gemis van walvissen
    In nieuw zeeland helemaal goed gemaakt. Nu de beren nog. Maar die laten zich misschien wat moeilijker zien. Maar jullie komen ze vast nog wel tegen en anders nog eens terug in hèt zalmseizoen........dikke kus
  6. Jurrien en Dorothé:
    Heel bijzonder!!
  7. Huub en Claudia:
    22 mei 2018
    De beren zijn binnen😉...... wel een klein lullig beertje
  8. Jan en Richarda:
    22 mei 2018
    Wat prachtig , wat n natuur. !!