van Campbell River naar Ucluelet

21 mei 2018 - Ucluelet, Canada

Maandag 21 mei vroeg opgestaan. Gisteravond plannen gemaakt en besloten vandaag in 1 ruk naar Ucluelet te rijden aan de Pacific Ocean, dwars over het eiland, van links naar rechts. In het schattige stadje Qualicum Beach zijn we gestopt voor een cappuccino, de eerste in normaal formaat en in een kopje.

Onderweg, bij Cameron Lake  (vlak voor Port Alberni) zijn we naar Cathedral Grove geweest. Dit is een relatief klein Provincial Park met een oerbos vol cedar, hemlock en douglas bomen. In dit park staat de grootste boom van Vancouver Island. Dit is een douglas van 70 meter hoog en 800 jaar oud. Als je door dit park loopt kun je je een beetje een voorstelling maken van hoe ondoordringbaar een oerwoud kan zijn. Enorme bomen, niet alleen rechtop maar ook omgevallen, grote struiken, varens en andere planten. Schitterend mooi.

Over hout gesproken, alles is hier van hout en er is ook veel houtindustrie.

Daarna de Highway 4 genomen, die dwars door prachtige natuur, dwars over het eiland gaat. Bij Sproat Lake nog een stop met een drankje en een pizzapunt en even genieten van het mooie uitzicht op het meer en de zon.

Toen weer verder en nog geen 5 minuten later, exact om 13.00 uur, midden op de zeer drukke highway (al het vakantie verkeer dat weer huiswaarts ging) was hij daar ineens......

Een zwarte beer. Midden op de weg, aan het oversteken. Het was nog een jong beestje, klein en helemaal alleen. Ik zat net met mijn mobiel aan het voorraam geplakt om een foto te maken van de immense sneeuwtoppen die weer zichtbaar werden, toen hij ineens in mijn vizier verscheen.

Klik, klik, klik......hij staat erop, weliswaar van ver, maar toch. De leukste foto is dat de beer net weer het bos inloopt en omkijkt, en ik nog een laatste foto maak door het raam waar Huub aan het stuur zat. Huub kijkt naar de beer en de beer kijkt naar Huub, fantastisch!

Even laten bezinken en weer door. Nog een half uurtje later zien we ineens een stopplek waar heel veel auto’s en campers staan. We reden toen alweer een poosje door de meest schitterende natuur, die ons weer deed terugdenken aan de Rocky Mountains (dat lijkt wel al maanden geleden). Ook hier uitgestapt en wow....wat een cadeautje. Een groen/ blauwe rivier slingert zich door eeuwenoude, uitgesleten rotsen, op weg naar Kennedy Lake.

Wat een schoonheid, en dat uitzicht....dennenbomen, bergen, sneeuwtoppen en stroomversnellingen. We hebben hier heerlijk een half uurtje, in de zon, over de rosten geklauterd.

Er was hier ook een hek met de bekende hangslotjes. Wij wilden natuurlijk ook iets achterlaten. Even zoeken, en toen kwam er nog een oude Albert Heijn hamster tevoorschijn uit een tas. Er hangt er al 1 op Sardinië en nu dus ook 1 op Vancouver Island. Niet te missen dat deze herinnering van Nederlanders is, hahaha....

Trouwens, die hamster van ons was nog een behoorlijk onopvallend souvenir naast alle andere kerstmutsen, cd’s, oude sokken, kapotte teenslippers en damesslipjes.

De laatste 40 km werd de weg steeds steiler, smaller en slechter. Na ruim een uur slingeren kwamen we aan in Ucluelet (Joe Kjoe let). Achter ons reden nog een aantal campers. Wij wilden de camper-race natuurlijk wel winnen om de beste plek op de camping te krijgen, en dat is gelukt.

Een heel mooi plekje met uitzicht op een haventje in een inlet. De zon schijnt uitbundig maar het is hier aan de oceaan kant wel een stuk frisser. Maar hé, daar zijn kampvuren voor.

En alweer een prachtige dag. Het is echt bijna niet te bevatten wat we allemaal zien, ruiken, meemaken en ontdekken. We love Canada!

En die beer......wow, weer een droom uitgekomen.

Inmiddels hebben we lekker gegeten en brandt het vuurtje weer. We zitten buiten te genieten en er rijdt een camper uit 1830 het pad op en gaat naast ons staan. Er rollen 3 oude knakkers uit. De ene begint meteen een gesprek met de Duitse buren, de ander loopt een beetje te rochelen en te zwalken en nummer 3 is binnen.....even later wordt de ene boom na de andere de camper uitgeslingerd. Misschien gaan ze ook een vuurtje maken...😮.

Het gaat maar door en er komt zelf een motorzaag tevoorschijn. Ook nog een barbecue, een tent, een paar stoelen, een eendenfuik (of zo iets), een kluwen touw en een reserve wiel. Ze zijn ook flink aangeschoten. Muziekje erbij......beetje dansen met 2 blikjes in de hand.

We liggen helemaal in een scheur, in de brochure stond niet dat er animatie was, hahahaha......

1. Bart:
    22 mei 2018
    Wat een mooi verhaal weer!!! En die foto’s, wow!!
  2. Frank:
    22 mei 2018
    Ik zit na een vermoeiend pinkster weekend achter in mijn tuintje (je weet wel naast die van jullie) met een heerlijk biertje even lekker niks te doen en ik moest ineens aan jullie denken van hoe zou het met ze gaan!?
    Even mijn mobieltje er bij gepakt en kijken of er een nieuw avondtuur verhaal is binnen gekomen. En ja hoor! Heerlijk om te lezen wat jullie nu weer allemaal heeft meegemaakt.
    Claudia (tenminste dat denk ik) wat kun jij leuk schrijven zeg en dat op een afstand van 8000 km weg. Knap hoor! 😜😜
    Tjonge wat dikke boom is dat op de foto zeg. Nou Huub ik zou er maar één omzagen dan kunnen jullie thuis even vooruit met jullie openhaard hout!!!😂😂😂😂😂
    Nou we wensen jullie nog veel plezier met jullie camper avondtuur.
    Groetjes Betty & Frank