De berenboot

24 mei 2018 - Tofino, Canada

Donderdag 24 mei, wat een dag....

Vanmorgen was het fris en bewolkt. We hebben eerst een nachtje bijgeboekt op camping Bella Pacifica. Wij begrijpen wel waar die naam vandaan komt, wat een schitterend uitzicht op het strand, de zee en de eilandjes voor de kust. We kregen wel een andere plek, nog mooier, nu direct zicht op zee. We kijken richting Japan.....heeeeel ver weg.

Daarna zijn naar het stadje Tofino gereden en hebben daar ons dagelijkse bakkie gedaan bij Rhino. Een super leuk tentje, vol met backpackers en vooral veel jongeren. Heel leuk sfeertje hangt hier, echt gemoedelijk. We hebben een boodschapje gedaan, voor Huub een nieuw shirt gekocht en wat rond gewandeld. Toen naar een van de vele kantoortjes waar excursies georganiseerd worden om te kijken wat er eventueel mogelijk was.

Om 14.45 uur konden we nog mee met een beren excursie. De tijden voor deze excursie zijn elke dag anders, omdat ze dit alleen doen bij laag tij.

We moesten ons om 14.15 uur melden, dus in de tussen tijd nog even wat gedronken, een verse salade gekocht en deze bij de camper, op de parkeerplaats genuttigd. In de tussentijd was de zon ook weer tevoorschijn gekomen en de temperatuur voelde weer zomers aan.

En jawel, voor de derde keer deze vakantie, onszelf in de reddingspakken gehezen en op naar de haven. Ook nu weer met de zodiac op pad. Gelukkig bleven we in de inlets, rond de vele eilandjes en langs het vaste land. Geen gestuiter vandaag, maar een kalm en ontspannen tochtje. En wat is de natuur hier prachtig, het lijkt een beetje op fjorden met heel veel groen.

Wij hadden ons van te voren voorgenomen om 1, of misschien 2 excursies te gaan doen, maar deze beren tocht is eigenlijk gesponsord door de vliegmaatschappij. Vanwege de enorme vertraging (die we allang weer vergeten zijn) krijgen we een leuk bedrag terug, dus we nemen het er maar van.

De haven uit en op volle kracht vooruit. Na 10 minuten werd de motor teruggedraaid en stevende we op de kust af. Daar was de eerste zwarte beer. Wat een bul, een groot mannetje stond daar op zijn gemakje rond te snuffelen, op zoek naar lekkere hapjes onder de rotsen. De grote keien werden met gemak, met 1 poot, opzij gerold. Als het laag water is komen de beren naar de kust om daar, onder de keien, te zoeken naar krabbetjes.

We kwamen heel dichtbij en de beer sloeg totaal geen acht op ons. Hij keek even op en leek te denken: heb je er bezwaar tegen als ik lekker door eet?

Een tijdje daar gekeken en natuurlijk weer foto’s geklikt en toen weer verder. Een tweede beer was moeilijker te vinden. Een paar keer op en neer langs de kust en nog eens naar een andere plek gevaren. Toen eerst naar een eilandje met ervoor een rots die vol lag met zeehonden. Dat blijft toch ook altijd een prachtig gezicht. Heerlijk dommelen in de zon en vooral niet te veel bewegen, hmmm..... dat spreekt ons wel aan.

Vervolgens nog een rondje en toen zagen we nummer 2. Een kleiner vrouwtje. De kapitein hoorde van een andere boot dat er ook 2 cubs (baby'tjes) waren. We zijn daar heel lang blijven kijken, zoeken en wachten. Op een gegeven moment verdween de beer in een soort grot en kwam later weer terug, helaas zonder haar kindjes. Maar ondertussen hadden wij al 2 prachtige zwarte beren gezien, in hun eigen habitat. Onvoorstelbaar mooi en indrukwekkend. Hier werden we wel even stil van.

De tijd begon te dringen, dus vertrokken we weer richting de haven. Gas erop en volle vaart, tot ineens de boot een scherpe bocht maakte en de motor weer uitging. Op de valreep....nummer 3 in het vizier. Dit was ook een mannetje, maar ietsje kleiner dan de eerste. Deze stond helemaal langs de rand, aan het water. We konden hem tot wel 10 a 15 meter benaderen. Wowwww......toen gingen we helemaal los met de camera’s.

Zo gek, maar die beesten trekken zich dus echt niets aan van mensen. Daarbij herkent de kapitein ook altijd het gedrag van de beren en weet hij precies wat wel en niet kan.

Wat hebben wij weer een geluk gehad. Een schitterende dag, met weer een prachtige belevenis.

Deze vakantie is echt boven alle verwachtingen, wat een land en wat een dieren, zo absurd mooi.

We zitten na te genieten met de ondergaande zon boven de Pacific. En straks nóg maar een keertje de foto’s kijken.

1. Frank:
    26 mei 2018
    Wat geweldig hè om zo een aantal beren in de vrije natuur te zien! Ben weer een beetje jaloers op jullie hoor!!😜😜
    Zagen jullie ook twee beren die een broodje smeerden? En wat smeerden ze eigenlijk op?
    Vast chocopasta😂😂
    Hier alles zijn gangetje maar wel puffen hoor. Het is hier vies benauwd.
    Mogelijk hebben jullie vreselijk gelachen om mijn taalfouten wat betreft de woorden avondtuur ipv avontuur maar dat ter zijde 😂😜
    We zijn ook druk met ons avontuur betreft huizen kijken.
    We hebben inmiddels een leuk optrekje gevonden in Boekeloooo en we gaan maandag een bod uitbrengen. Hopelijk hebben we dan meer geluk.
    Jullie nog veel mooie dagen gewenst en geniet maar lekker door. Veel liefs van jullie buurtjes.
  2. Huub en Claudia:
    27 mei 2018
    Hoi Frank en Betty,
    Leuk dat jullie ons volgen. Ja die beren is toch wel erg mooi dat we die hebben kunnen zien. En zo dichtbij. Heel mooi. Het mag hier wel een klein beetje warmer af ten toe😎. Ooh spannend die huizentocht. Veel succes. Wij gaan langzaam weer naar het vasteland. Morgen Victoria.